Kā klājas mūsu pašmāju Inbox.lv?
Viens no Latvijas bezmaksas e-pasta pionieriem joprojām turas pretī Gmail dominantei, pateicoties Latvijas interneta lietotāju lojalitātei un, jā - pieraduma spēkam. Miljons aktīvu lietotāju - tas ir gana labs rādītājs nelielajam Latvijas tirgum, kur pašas Latvijas iedzīvotāji ir 85% no visiem Inbox lietotājiem.
No citām Eiropas valstīm Inbox lieto aptuveni 13% lietotāju, Amerikas kontinents dod ap 0,8%, Āzija un Austrālija ap 0,7%. Kā jokoja Inbox vadība, ja mums parādās vairāk spāniski runājoši lietotāji, mēs aši piedāvājam Inbox arī spāņu valodā. Saskaitot kopā ar ārzemju lietotājiem, Inbox regulāri lieto ap 1,7 miljoni.
Ķīpsalā, biroja ēkā "Ostas Skati" bāzētais uzņēmums aizņem vairāk nekā 3 stāvus stikla tornī un tas jau pats par sevi ir rādītājs, ka uzņēmumam klājas tīri labi. Uzņēmuma ilggadējais vadītājs Andris Griķis ir pratis uzņēmumu attīstīt, par spīti neskaitāmiem ASV bāzētiem bezmaksas un maksas e-pasta servisiem, tagad attīstot arī analoģisku pakalpojumu Igaunijā.
Pamatpakalpojums joprojām ir e-pasts, taču starp pakalpojumiem ir gan spēļu vide Inbox Games, kas joprojām ir Latvijas spēļu vietu topā, tāpat arī Inbox ID, kas ir sava veida autorizācijas serviss citās vietnēs, izmantojot Inbox lietotāja datus. Tāpat jāatzīmē Inbox maksājumi un drīz lietotāji ieraudzīs arī Inbox Poll - risinājumu ērtai aptaujas platformai, kas ļaus ne tikai sastādīt dažādus jautājumus, bet šīs aptaujas arī izplatīt Inbox.lv lietotāju vidū.
Uzņēmuma vadītājs Andris Griķis stāsta, ka Inbox nekad nebūtu izdzīvojis, ja paši nebūtu rūpīgi sekojuši, lai serviss būtu līdzvērtīgs ārzemju portāliem, nevis konkurējis Latvijas tirgū, kur kā zināms, citi e-pasta platformu sniedzēji jau sen ir "beigušies". Lai "pasākums" nenorimtu, tirgū beidzot ir piedāvāta arī mobilā aplikācija, jeb lietotne iOs un Android viedtālruņiem. Jāpiebilt, ka lejuplādē to visai aktīvi.
Apmeklējums
Ja raugāmies uz lietotāju auditoriju, tad vairums epasta lietotāju ir - sievietes, un vairākums - gandrīz divreiz vairāk lietotāju, ir latviešu valodā runājoši. Un jā - Inbox ir populārs - starp Latvijā populārākajiem interneta resursiem, tad Inbox.lv ar teju 600.000 apmeklējumiem dienā, faktiski ir otrajā vietā - uzreiz pēc Google, kas ir pirmais. Trešajā vietā ir YouTube. Pēc tam seko daži ziņu portāli, Swedbank internetbanka, Facebook, un pat Rimi.
Naudas lietas
Lai nebūtu tā, ka elektroniskam biznesam ir liela brēka un maza vilna, kā tas nereti gadās, der pieminēt uzņēmuma apgrozījumu un samaksātos nodokļus, kas 2015. gadā sastāda 3.159.320 Eiro un nodokļos nomaksāti 870.000 Eiro. Te der salīdzinājumam pieminēt, ka no Facebook un Google reklāmas ieņēmumiem Latvijas budžets saņēmis ap 200.000 Eiro. Tā kā labums viennozīmīgi ir - gan Latvijas lietotājiem, reklāmdevējiem, tā arī valstij kopumā.
Uz jautājumu, vai ir piedāvājumi un ir bijis kārdinājums Inbox pārdot, atbilde ir, ka jā - ap 3 līdz 4 piedāvājumi vidēji gada laikā esot, taču kamēr pašiem tā lieta patīk, neredzot iemeslu pārdot. Aha! Tad nu kādu dienu nākotnē, ja saņemsim ziņu, ka Inbox ir pārdots, zināsim, ka īpašniekiem ir apnicis un perspektīvu tālāk pašiem ar šo nodarboties nav. Tomēr, domājams, ka tā diena tik ātri vien nepienāks.
Drošība
Visai nopietnu uzmanību uzņēmums pievērš ātrai un aktīvai komunikācijai ar lietotājiem par nu jau internetā klasiskiem mēstuļu, vīrusu un pikšķerēšanas jautājumiem. Pagājušajā gadā vien tika apkalpoti teju 7000 zvani. Plus neskaitāmi zvani ar "aizmirsu paroli". Sarunā ar Inbox valdes locekli Jevgēniju Kuzņecovu uzzinām, ka 95% no visas ienākošā e-pasta plūsmas ir mēstules, kas prasa arvien pieaugošus resursus, lai cīnitos ar spamu, pirms tas sasniedz lietotājus. Tiek analizēti gadījumi ar vēlāk atklātiem e-pastiem, kas satur iepriekš neidentificētus vīrusus, un tie tiek dzēsti no lietotāja pastkastes, pat ja sasnieguši galamērķi.
Parunāsim par lietotāju drošību - lai viņi jūtas droši, ka viņu sarakste netiek "lasīta". Ir skaidrs, ka Inbox apgrozījums ir no reklāmas, jeb lietotāju monetizācijas (jā, tas ir tas kas mums nepatīk - reklāmas). Inbox segmentē lietotājus reklāmas vajadzībām pēc tās informācijas, ko tie paši ir minējuši - vecums, dzimums utml, plus ģeogrāfiskā atrašanās vietas. Tas esot viss. Inbox uzsver, ka neanalizē epastu saturu, turklāt atgādina, ka interneta servisi Latvijā nepakļaujas telekomunikāciju likumam un Inbox nav nekāda pienākuma analizēt saturu vai kādam varas orgānam sniegt pieeju vai atskaitīties. Tas ir iespējams tikai ar tiesas lēmumu absolūti konkrētai e-pasta adresei.
Kas tad Inboxam pietrūkst?
Viena no atbildēm ir - jaunieši! Acīmredzot viedtālruņos jau pieejamais un tik viegli paņemamais Gmail ir jauniešu vidū krietni pieprasītāks un interesantāks. Kur nu vēl WhatsApp un Facebook e-pasts paliek otrā plānā… būsim godīgi, arī lietotāju saskarne, iespējams, ir šķērslis, jo Inbox mājaslapa, šķiet dizaina ziņā nav mainījusies jau vairākus gadus. Krietni savādāk ir ar mobilo lietotni, kura ir piedzīvojusi nu jau padsmit atjauninājumus. Lai visu "pasākumu" padarītu "iekārojamāku" jauniešiem, Inbox nu ir uzsācis sadarbību ar DDB, kas meklēs jaunus atraktīvus veidus komunikācijai ar jaunatni.
Jaunieši ir pieraduši pie WhatsApp un Facebook mesendžera, kas ir globāli spēlētāji. Inbox uzskata, ka nav lielas jēgas radīt analoģiskus produktus - tos attīstīt prasīs ļoti daudz laika, turklāt ja ir rocība, vieglāk ir kaut ko nopirkt vai integrēt savā risinājumā. Līdz ar to varam teikt, ka Inbox mūs nepārsteigs ar kaut kādām neiedomājamām pārmaiņām vai kardināli jauniem produktiem. Uzvars paliks uz stabilitāti un lietotāju bāzes apčubināšanu un monetizāciju. Lokālo izstrādātāju izredzes tomēr ir nišas produktos.
“Maksas pastkastes Inbox Mail+ lietotājiem ir pieejams IMAP.” Maksāt par IMAP? Pārāk daudz ierobežojumu, ja salīdzina ar Gmail iespējām. Ak jā, promotions@inbox.lv arī kā nagla Inbox.lv zārkam.
Cik zinu, IMAP pieejams gan maksas,gan bezmaksas lietotājiem INBOXā
Interesants raksts, paldies.