Vai Latvijā ridesharing’am nē? Policija konfiscē Taxify vadītāja auto par dalīšanos izmaksās
Šodien Zparks saņēma relīzi, kurā minēts, ka Rīgas transporta iestādes atņēmušas transportlīdzekli privātajam auto vadītājam, mutiski informējot, ka auto konfiskācijas iemesls ir neatļauta dalīšanās brauciena izmaksās ar citiem pasažieriem, izmantojot aplikāciju Taxify.
Principā tas ir nopietns signāls Taxify, Uber, TaxiPocket un citiem klasisko taksometru pakalpojumu biznesa "disruptoriem", kas lieku reizi atgādina mums, ka epasaule un aplikāciju bizness nereti ir maz savienojami ar "reālās pasaules" tikumiem un likumiem - atrautas pasaules ar dažādiem "pilsoņiem" un dažādām vērtībām.
Saskaņā ar relīzes informāciju: 27. janvāra naktī vadītājs atbildējis uz izsaukumu Taxify aplikācijā. Galamērķī vadītāju jau gaidījuši vairāki policijas auto, un pasažieri sevi identificējuši kā Finanšu policijas darbiniekus, informējot, ka par dalīšanos brauciena izmaksās ("ridesharing") vadītāja auto tiek arestēts.
Kas tad īstenībā varētu būt noticis? Un kas ir ridesharing?
Vai tiešām stāsts ir par "ridesharing"? Pirmais, kas jums nāks prātā - vai tiešām ir aizliegts ar draugiem samesties taksītim un braukt kopā?
Ridesharing būtība ir iespēja vairākiem pasažieriem, kam vajadzētu nonākt līdzīgā galamērķī, dalīties izmaksās par braucienu. Ņemot vērā sabiedriskā transporta izcenojumus un Latvijas iedzīvotāju ikdienas rīcībā esošo naudas daudzumu, ko tie var atvēlēt transportam, jāatzīst ka šis ir efektīvs veids, kas iedzīvotājiem varētu ietaupīt daudz naudas no jau tā Latvijas nelielajām algām. Piepilsētu iedzīvotājiem izmaksas jau viena auto braucēja pārvietošanai ar privāto auto nereti ir pielīdzināmas transporta biļešu cenām. Tiklīdz sametas divi vai vairāk, tas kļūst lētāk par sabiedrisko transportu. Aplikācijas ir veikls, ērts un ātrs veids, kā šādus braukt gribētājus "savest kopā" ar šoferīti, kas brauc turpat un labprāt kompensētu daļu no degvielas izdevumiem.
Bet.
Bet cik ir zināms, pasažieru pārvadājumi par maksu Latvijā ir atļauti tikai ar licenci! Lūk, visticamāk tas ir arī īstais iemesls, kādēļ ir aizturēts privāts auto. Visticamāk, šāda licence nav.
Šajā sakarā pāris tēzes un atvērti jautājumi
- Jaunās "uber'veida vēsmas" nenovēršami ienāks Latvijā šādā vai savādākā veidā. Jo ātrāk mēs sakārtosim likumdošanu, lai tas ir regulēti un iedzīvotājiem droši, jo labāk mūsu sabiedrībai. Šīs lietas nevar apturēt un klasiski visā pasaulē likumdošana cīnās ar interneta un epakalpojumu straujās attīstības izraisītām sekām un regulējumiem, kad "sen jau viss noticis". Mums ir jābūt proaktīviem un jārada bāze tam, ko uzskatām par labu, lai šīs lietas ko vēlamies ienāk Latvijā un mēs kļūstam par "pionieriem" un rādām pozitīvu piemēru. Savādāk atkal visi labie žetoni tiek Igaunijai. Ja un ja kāds vēl nezina jaunās baumas, tad Uber par bāzes vietu it kā izvēlējies Viļņu. Te nu bija - Rīga - reģiona centrs, Baltijas centrs. Šajā "spēlē" tukša skaņa..
- Ir pāris "bet". Piemēram, es un jūs nemaz negribat lai taksometru vadītājiem ir atļauts bez jūsu piekrišanas uzņemt svešus pasažierus līdz ar jums, ja mēs to nevēlamies.
- Latvijas ekonomikas un iedzīvotāju labā ir jādod risinājumi, kas ļauj iedzīvotājiem pārvietoties tiem ērti un galvenais - izmaksu efektīvi. Cilvēkiem būs vairāk pieejamas darba vietas, ja tie varēs līdz tām nokļūt tā, lai transporta izdevumu dēļ nebūtu vispār nerentabli braukt uz darbu.
- Minētais piemērotais soda mērs - auto konfiskācija. Skarbi! Vai tas varētu būt nopietns signāls "uberveidīgajiem", ka vietējais taksometru un pasažieru pārvadājumu tirgus ir aizsargāts?
- Kādēļ tiek piedāvāts pakalpojums, ja tas tiešām ir pretlikumīgs? Tagad ne par Taxify, bet vispār - vai startup aplikāciju un ebiznesa izstrādātāji "ar baigi labo ideju" iedziļinās likumdošanā?
Preses relīze
Policija konfiscē Taxify vadītāja auto par dalīšanos izmaksās
Rīgas transporta iestādes atņēmušas transportlīdzekli privātajam auto vadītājam, mutiski informējot, ka auto konfiskācijas iemesls ir neatļauta dalīšanās brauciena izmaksās ar citiem pasažieriem, izmantojot aplikāciju Taxify. Šis ir pirmais šāds gadījums, un transportlīdzekļa arests ir augstākais iespējamais sods, kas ir pilnībā neadekvāts iespējamam nodarījumam. “Uzņēmums Taxify dara visu iespējamo, lai atbalstītu vadītāju, sedzot radušās izmaksas un nodrošinātu automašīnas atgriešanos likumīgā īpašnieka rokās,” uzsver Taxify līdzdibinātājs Martins Villigs.
27. janvāra naktī vadītājs atbildējis uz izsaukumu aplikācijā. Galamērķī vadītāju jau gaidījuši vairāki policijas auto, un pasažieri sevi identificējuši kā Finanšu policijas darbiniekus, informējot, ka par dalīšanos brauciena izmaksās ("ridesharing") vadītāja auto tiek arestēts. Likumsargi nav devuši nekādu rakstisku pamatojumu automašīnas arestam, vienīgi piešķīruši kvīti par atņemto auto un likuši doties mājās. Uzņēmums Taxify šobrīd strādā pie tā, lai noskaidrotu visus notikušā apstākļus.
Taksometru izsaukšanas aplikāciju Taxify Rīgā izmanto vairāk nekā 300 transportlīdzekļu vadītāju, no kuriem aptuveni 20% ir privātie vadītāji. Privāto vadītāju pakalpojumus Rīgā ir izmēģinājuši jau desmitiem tūkstošu pasažieru, atstājot pozitīvas atsauksmes, kas bieži vien ir augstākas kā parastajiem taksometriem. Privātajiem vadītājiem pasažieru pārvadāšana nav pamata nodarbošanās, bet iespēja ietaupīt brauciena izmaksas vai gūt peļņu brīvā brīdī, izmantojot dalīšanās ekonomikas sniegtās iespējas.
Privātajiem vadītājiem ir vairākas priekšrocības, to skaitā iespēja nodrošināt klientiem augstāku kvalitāti un zemākas cenas, efektīvāku resursu izmantošanu, mazāk sastrēgumu ielās un papildus peļņas iespējas daudziem cilvēkiem, nodrošinot ieguldījumu valsts ekonomikā. Ņemot vērā, ka valsts prioritāte ir nodrošināt balansu starp nodokļu iekasēšanu budžetā un augstas kvalitātes pakalpojumiem saviem pilsoņiem, dalīšanās ekonomika dod iespēju sasniegt abus mērķus. Izmantojot modernās tehnoloģijas un taisnīgu likuma regulējumu, privātie vadītāji var sniegt būtisku iegukdījumu budžetā, kā rezukltātā iegūtu visi.
“Mēs vēlamies veicināt atbilstošas pārmaiņas Latvijas likumdošanā, kas pielāgojas mūsdienu ekonomikas realitātei un seko Eiropas valstu piemēram, kur lielākoties jau ir pieņemti likumi, kas regulē privāto vadītāju darbību. Latvijas esošā likumdošana ir novecojusi un nodrošina vēsturisko taksometru uzņēmumu monopolu. Tas ir neizdevīgi ne tikai iedzīvotājiem un vadītājiem, bet ir arī pretrunā ar valsts prioritātēm, liekot šķēršļus inovācijām un augstas pievienotās vērtības pakalpojumiem, kas ir moderno tehnoloģiju priekšrocība,” uzsver Martins Villigs. Taxify ir iesnieguši ierosinājumus likumdošanas izmaiņām LR Satiksmes Ministrijai, kā arī aicinājuši uz sadarbību Rīgas Domi, lai diskutētu par privāto vadītāju likumdošanas labo praksi.
Lielākā daļa Eiropas valstu atzīst dalīšanās ekonomikas būtisko nozīmi, un pielāgo likumdošanu, atbalstot inovācijas un modernās tehnoloģijas, to skaitā arī privāto vadītāju darbību un iespēju dalīties braucienu izmaksās. Valstis, kas vēl nav precizējušas likumdošanas aspektus, pieļauj privāto vadītāju braucienus līdz likumu pieņemšanai. Diemžēl Latvija šobrīd dodas pretējā virzienā, cenšoties atgriezties pagātnē un saglabāt tradicionālā biznesa monopolu. Taxify aicina savus lietotājus iesaistīties diskusijā par dalīšanās ekonomikas nozīmi un mudināt valdību atbalstīt likumdošanas izmaiņas, kas atbalsta inovācijas.
Mobilā telefona taksometru izsaukšanas aplikācija Taxify, kas ir pieejama uz Android, iOS un Windows viedtālruņiem, Latvijā darbojas kopš 2014. gada ir viens no lielākajiem taksometru tirgus spēlētājiem. Lejupielādējot bezmaksas aplikāciju savā telefonā, lietotājam ir iespēja ne tikai ātri un ērti izsaukt sev tuvāko taksometru dažu minūšu laikā, bet arī izvēlēties konkrētu taksometru vadoties pēc cenas vai automašīnas izlaiduma gada, sekot līdzi vadītāja ceļam un atstāt atsauksmes par vadītāju. Taxify ir arī pirmā taksometru izsaukšanas aplikācija, kas ļauj apmaksāt braucienu ar mobilo maksājumu palīdzību savā telefonā.