Viedā pilsētvide stāvvietu problēmas risinājumam
Ja gadās uzkāpt kādā augstceltnē, varam arī paši novērot, ka pilsēta patiešām ir dzīvs organisms. Ar visām transporta artērijām, uguņiem, cilvēkiem un kravas auto, kas uz veikaliem pārvieto labumus. Tā ir sava veida pilsētas asinsrite. LMT, nu jau mēnesi atpakaļ iepazīstinot ar saviem plāniem 5G infrastruktūras izveidē jau toreiz uzsvaru lika uz dažādām viedierīcēm, kas ir nākamie interneta patērētāji, pieminot arī viedākus veidus transporta plūsmas vadībai. Mobilais internets ir visai ievērojami veicinājis datu patēriņu, daudziem ir neierobežoti datu plāni un uz vienu valsts iedzīvotāju esam izvirzījušies 2. vietā Eiropā pēc Somijas attiecībā uz datu patēriņa apjomu vienam mobilā interneta lietotājam. LMT redz, ka infrastruktūra nu nav problēma, tādēļ mums ir laikus jādomā par viediem šīs infrastruktūras izmantošanas veidiem, lai esam viedvalsts ar gudriem, uzņēmīgiem cilvēkiem, jaudīgām tehnoloģijām un "tīklošanos" (angliski: networking). Tādēļ LMT ar partneriem - jaunuzņēmumiem veidos principiāli jaunu vidi, jeb sadarbības platformu, kas varētu būt noderīga pilsētām un sabiedrībai kopumā. Turklāt darīs to pa soļiem, vispirms identificējot problēmas apgabalus, kopā ar partneriem meklēt risinājumus un būvēs atbilstošus biznesa modeļus.
Problēmas apgabali
Un ne jau tikai iedzīvotāju ieradumus. Vai reģistrēto automašīnu skaits Latvijā pieaug, jeb ir pieaudzis pierīgā dzīvojošo skaits ar auto? Vai pieejamais stāvvietu skaits Rīgā pieaug? Vai tiek būvētas jaunas stāvvietas, jeb tieši otrādi, stāvvietu skaits Rīgas centrā samazinās? Un ko sekmē šībrīža stāvvietu izmantošanas cenu politika?
4SmartStreets
Mums ir jauns "buzzword" - mašīnredze. Tas ir tehnisks risinājums, kas ļauj auto analizēt redzamo spektru krietni plašākā diapazonā, nesalīdzināmi ātrāk nekā cilvēks, gan analizēt skaņu, šofera darbības, zinot maršrutu utt.. Lūk, nesenais piemērs ar Tesla automobili, kas uz šosejas vēl pirms sadursmes spēja identificēt potenciālu avāriju un laikus sabremzēt auto, pirms avārija tiešām arī notika, ir lielisks pierādījums tam, ka nākotnē šādā veidā ikdienā tiks glābtas neskaitāmas dzīvības un uzlabota satiksmes plūsma. Latvijā mums vēl tik daudz viedo automobiļu nav, tāpēc strādājam ar to, kas ir. Piemēram, ar novērošanas kamerām pilsētā, tajā skaitā stāvvietās. Šīs kameras, kas Rīgā jau neskaitāmās vietās filmē ielas, patiesībā spēj daudz vairāk, ja analizējam to, ko tās redz. Pie Kaņepes kultūras centra Skolas un Lāčplēša ielas krustojumā uzstādīta kamera jau spēj pateikt, kuras no uz ielas esošajām stāvvietām ir aizņemtas un kuras ir brīvas. Šos datus ir iespējams analizējot kopā ar pārējo informāciju par nedēļas dienu, laiku vai to, kas notiek pilsētā. Bet galvenais - ir iespējams ziņot autovadītājiem, ka viņu maršruta galapunkta tuvumā ir pieejama stāvvieta. 4SmartStreets ir izstrādājis IT risinājumu, kas ļauj apstrādāt šo ielas redzamo informāciju un gatavojas darbam pie mobilās aplikācijas, kas dos lietotājiem informāciju par brīvām stāvvietām. 4SmartStreets pārstāvis Kaspars Egliņš ir gatavs strādāt gan ar pašvaldību, gan dažādiem privātiem stāvlaukumiem, attīstot vietu skaitu, kur var identificēt stāvvietu pieejamību. Šodien tas ir strādājoša prototipa līmenī, bet gan LMT, gan 4SmartStreets ir apņēmības pilni ātri iet uz priekšu.