/ Aktuāli / Lexus NX 300h – tehnoloģiju un ērtību sinerģija

Lexus NX 300h – tehnoloģiju un ērtību sinerģija

IMG_20160528_150556_1200
Raitis Misa uz 01/06/2016 - 13:41 uz Aktuāli, Apskats, Auto, Dzīvesstils, Viedoklis

Daudzi no mums regulāri pārvietojas ar auto – ikdienā, brīvdienās, šad tad. Auto, pirmkārt, paredzēts, lai no punkta A, nokļūtu punktā B. To iespējams paveikt ar jebkuru auto, kas ir tehniskā kārtībā un brauc. Izņēmums nav arī Lexus NX 300h hibrīdauto, kas šo pārvietošanās procesu padara mazliet īpašu. Next iepazīst jauno Lexus hibrīdu.

Pirmie iespaidi

Ierodoties Lexus Rīga Airport salonā apmeklētāju sagaida liels Lexus automobiļu klāsts. Tos var apskatīt, aptaustīt un ja ir vēlme, arī tajos iesēsties. Kā jau autosalonā. Ātri nokārtojam formalitātes, izdzeram viesmīlīgi pasniegto kafiju un iepazīšanās ar NX 300h var sākties.

Iesēžoties auto gan vadītājam, gan pasažieriem ir ērti un vietas ir daudz. Kā jau krosoverā (crossover utility vehicle (CUV)) pieklājas. Vadības sviras un pogas ir tipiskas (līdzīgas kā citiem auto) un būs viegli apgūt pārsēžoties no praktiski jebkura cita auto, it īpaši ja tas ir automāts (auto ar automātisko pārnesumkārbu). Tomēr ir viena poga, kas izceļas un kādas lielākajai daļai auto nav. Tā ir EV poga, kas ļauj auto pārslēgt pilnībā elektriskā režīmā, kad gaitai tiek izmantots tikai elektromotors.

Kopumā pirmais iespaids ir labs, sēdēt ir ērti un rokas uz stūres guļ tā, it kā tā būtu to īstā vieta.

Tehniskie dati

NX 300h FWD Comfort modelim

Dzinējs

  • Cilindru skaits: 4 rindā
  • 2.5l LEXUS Hybrid Drive (NX sērija tiek komplektēta arī ar 2.0l benzīna turbo dzinēju)
  • Degvielas veids: Benzīns/elektrība
  • Maks. jauda (kW pie apgr./min): 114 pie 5700
  • Maks. griezes moments (Nm pie apgr./min): 210 pie 4200-4400
  • Maks. jauda (DIN ZS pie apgr./min): 155 pie 5700

Maksimālā veiktspēja

  • DIN ZS: 197
  • kW: 145

Pārnesumkārbas veids Hibrīda transmisija, e-CVT ar secīgu pārnesumu pārslēgšanu un dzinēja apgriezienu samazinājumu

Elektromotors

  • Veids: Sinhrons ar pastāvīgiem magnētiem
  • Maks. jauda (DIN ZS): 143
  • Maks. griezes moments (Nm): 270

Veiktspēja

  • Maks. ātrums (km/h): 180
  • Paātrinājums no 0 līdz 100 km/h (s): 9,3
  • Pretestības koeficients: 0,32

Degvielas patēriņš

  • Pilsētā (l/100 km): 5,1
  • Ārpus pilsētas (l/100 km): 5,0
  • Kombinētais cikls (l/100 km): 5,1

Izmeši

  • Izmešu līmenis: TYPE I
  • CO2 pilsētā (g/km): 117
  • CO2 ārpus pilsētas (g/km): 116
  • CO2 kombinētajā ciklā (g/km): 117

 Svars un izmēri

  • Garums (mm): 4630
  • Platums (mm): 1845
  • Augstums (mm): 1645
  • Garenbāze (mm): 2660
  • Pilna masa (kg): 2330
  • Pašmasa (kg): 1840 (AWD modeļiem 1905 kg)
  • Bagāžas nodalījuma tilpums ar paceltiem aizmugures sēdekļiem (cm³): 475
  • Degvielas tvertnes tilpums (l): 56

Tehnika

Lielākais Lexus NX sērijas trumpis pret konkurentiem, protams, ir tas, ka tas ir hibrīds. Ja precīzi, tad iekšdedzes dzinēja un elektromotora, kas bremzējot kalpo arī kā ģenerators, apvienojums. Ir cita veida hibrīdi, kas, piemēram, bremzēšanas enerģiju uzkrāj nevis elektriski – akumulatoros, bet kinētiski – iegriežot spararatu. Bet tā ir daudz lielāka eksotika nekā elektro-hibrīds.

Kad runā par hibrīdauto (parasti domājot tieši elektro-hibrīdu), auto entuziastiem, protams, ir skaidrs, par ko ir runa, bet tomēr paskaidrošu. Hibrīdauto (hibrīdā) tipiski ir apvienotas iekšdedzes dzinēja un elektromotora labākās īpašības. Hibrīda gadījumā elektromotoram ar savu lielo griezes momentu, ir atbalstoša funkcija, un galvenā spēka agregāta un enerģijas avota funkciju pilda iekšdedzes dzinējs.

Elektromotors darbojas uzsākot gaitu, lai mazinātu benzīna dzinēja slodzi un līdz ar to ierobežotu izmešu daudzumu, jo kā zināms tieši gaitas uzsākšanai nepieciešams lielākais enerģijas daudzums. Elektromotora darbināšanai tiek izmantoti salīdzinoši (ar elektroauto) nelieli akumulatori (NX 300h – Ni-MH), kuru uzlādei tiek izmantots iekšdedzes dzinējs un arī bremzēšanas kinētiskā enerģija. Un tieši pēdējais – kinētiskās enerģijas izmantošana reģeneratīvai bremzēšanai ir lieta, kas hibrīdus izceļ citu iekšdedzes auto vidū. Auto ar tradicionālo spēka agregātu šī bremzēšanas kinētiskā enerģija tiek zaudēta, to pārvēršot siltumā.

Pats par sevi hibrīds nav jauna lieta. Pirmais auto ar Lexus Hybrid Drive izlaists jau 2004. gadā. Un Lexus hibrīdauto veidotājiem nebija jāsāk no nulles, jo tieši Toyota (Lexus ir šīs kompānijas luksusa auto zīmols) ir tā, kas 1997. gada nogalē izlaida pasaulē pirmo sērijveida hibrīdu – Toyota Prius. Jāmin arī tas, ka Prius otrā versija ir vairāk pārdotais hibrīds pasaulē. Tātad Lexus vajadzībām atlika vien pielāgot bestsellera tehnoloģiju.

Lexus NX 300h ir pieejams vairākās standarta modifikācijās. Visiem modeļi ir ar pilnpiedziņu (AWD). Izņēmums ir Comfort modelis, kas ir pieejams arī ar priekšējo piedziņu (FWD).

Lētākais ir Comfort modelis un tā cena ir no 42 490 €.

Brauciens

Bet tagad no teorijas pie prakses. Jau neilgi pēc testa brauciena uzsākšanas, pārsteidz gaitas vienmērība. Pat braucot pa nelīdzenu ceļu, braucēji to praktiski nejūt. Un iemelsu kādēļ tā, pavisam drīz redzam vizuāli, jo sagadās tā, ka garām pabrauc cits NX sērijas Lexus un ir redzams, kā tā riteņi stipri lēkā pa ceļa nelīdzenumiem, bet virsbūve tikai nedaudz šūpojas. Šī nejaušā satikšanās ar citu NX ir labākā ilustrācija tam, ko braucot, no malas redzēt nevar. Droši vien tas nav unikāli šādas klases auto, bet iespaidīgi gan.

Izcila ir arī auto vadāmība. Piemēram, braucot pa t.s. “sliedēm” vadītājs tās nejūt. Auto brauc tā it kā to nemaz nebūtu. Tā ir otra lieta, kas atstāj iespaidu uz autobraucēju, kas pieradis pie vecāka auto, kam šādas kompensējošas piekares nav.

Lai pilnībā pārliecinātos par to, ka NX labi turas uz ceļa, jo galu galā ir solīts, ka arī par to ražotājs īpaši padomājis, drošos apstākļos, pamēģinu pāris līkums izņemt tā straujāk. Un tiešām, auto met vadītāja pieprasītos lokus tā it kā tas notiktu bez piepūles.

Tātad apkopojot šo, var teikt, ka auto ir līgans, ar klusu gaitu un viegli vadāms. Protams, būtu interesanti izlaist kādu līkumu pa apledojušu ceļu, bet tas vasarā ir pagrūti, tādēļ šoreiz izpaliek.

Vilties neliek arī auto spēka agregāts. Hronometru nelietoju un no 0 – 100 km/h nepaātrinos, bet pāris reizes “līdz grīdai” nospiežu gan, vietās, kur beidzas apdzīvotas vietas un var paātrināties no 50 km/h līdz 90 km/h. Šādā situācija pedāli ātri vien ir jāatlaiž, jo maksimālās atļautais ātrums tiek sasniegts strauji. Braucējus patīkami, un te galvenais tiešām ir vārds “patīkami”, iespiež sēdekļos. Un jā, šīs ir vienīgās reizes, kas var labi dzirdēt motora rūkoņu. Pa brīdim to dzird arī pārvietojoties mierīgi, bet tad tas ir tā, ka tu zini, ka motors ir, var to saklausīt. Piespiežot gāzi, motors uz mazu brīdi ierūcas niknāk.

Lai neizceltu tikai auto labās īpašības, minēšu pāris lietas, kas ir likumsakarīgas un nav uzskatāmas par trūkumiem, tomēr uzmanību piesaistīja. Pirmkārt, salonā esošais atpakaļ skata spogulis ir ar mazu lietošanas vērtību. Auto aizmugurējais logs ir neliels un spogulī līdz ar to nav plaša skata. Un ja aizmugurē nosēžas visi trīs braucēji, kam tur ir vietas, tad šo spoguli var aizmirst. Otra lietas, ko pamanīju, ir, ka auto piekarēm (loģiski, ka tā) ir robežas tam, ko tās spēj kompensēt. Piemēram, braucot pa ceļu ar betona plākšņu segumu (Lidostā pie avio muzeja), plākšņu salaiduma vietas salonā rada satricinājumus. Tie netraucē, bet ir jūtami.

Un vēl viena lieta, jo principā jau zināju iepriekš – ieslēdzot elektro-auto režīmu (EV poga), var nobraukt vien dažus kilometrus. Maksimums, ko ļoti mierīgi rīkojoties izdevās veikt EV režīmā testa brauciena laikā bija apmēram 2 km. Pietiekami, lai izbrauktu no kādas vietas, kur jāpārvietojas lēni un tātad no benzīna dzinēja viedokļa neefektīvi, nepietiekami, lai “aizvilktu” līdz benzīntankam, ja beidzās degviela (mazliet dīvains pieņēmums, bet gadās visādi).

Secinājumi – kam piemērots

Lexus NX 300h ir labs auto. Gan tehniski, gan arī braucēja komforta ziņā. Un tas, ka auto ir hibrīds, tikai uzlabo tā “labumu”, jo ir pirmais solis nākotnē, kad auto būs elektriski, jau šodien nodrošinot to, ka auto kinētiskā enerģija netiek izniekota. Var teikt, ka hibrīd-auto ir mazliet ekoloģiski atbildīgāks pārvietošanās veids, kā tradicionālie iekšdedzes auto. Tādēļ, ja esat nolēmis iegādāties luksusa klases krosoveru, šķiet, ka nav neviena iemesla, kādēļ lai tas nebūtu Lexus hibrīds.

Protams, luksusa auto, ir luksusa auto un tam ir atbilstoša cena, kas, īpaši jau Austrumeiropas pirktspējas apstākļos, būtiski ierobežo potenciālo klientu loku.

Laimīgu ceļu!

Brauciens virtuālajā realitātē ar Lexus NX 300h. Skata perspektīvu (leņķi) mainiet ar peli.

0 RAKSTĪT KOMENTĀRU

Sūti Mums Ziņu Šeit

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>