/ Apskats / ZParks iepazīst Volkswagen ID.3

ZParks iepazīst Volkswagen ID.3

ID.3
Raitis Misa uz 16/11/2021 - 09:26 uz Apskats, Auto, Karsts

Jāatzīst, ka pirmā tikšanās ar Volkswagen ID.3 notika nu jau labi sen. Tieši tad, kad tie ieradās Latvijā pie saviem pirmajiem klientiem. Tomēr tuvākas iepazīšanās plānus dažādi apstākļi aizkavēja par gandrīz gadu, bet nu beidzot tas ir noticis. Pateicoties Moller Baltic Import atbalstam, esam tuvāk iepazinuši Volkswagen ID.3, ar to kopā pavadot jautru un atziņām bagātu nedēļas nogali.

Lai auto iepazītu labāk, mērķtiecīgi veicām virkni lietu – novērtējām kopējo sajūtu braucot ar elektromobili, uzlādes iespējas un ātrumu un to, kā ir ar ID.3 doties tālākā ceļā. Papildu pārbaudījām kā praksē darbojas LED gaismas un to spēja nakts apstākļos nodrošināt labu ceļa izgaismojumu, bet netraucēt pretim un pa priekšu braucošos.

Komplektācija

Mūsu rīcībā nonāca ID.3 1st edition Max modelis. Tas aprīkots ar 20 collu diskiem, LED matricas lukturiem, panorāmas jumtu, ergoActive priekšējiem sēdekļiem un citām komplektācijas lietām, kas ietver arī vadītāja asistentu, navigāciju u.c. 204 zirgspēku elektromotors, kas pievienots pakaļējiem riteņiem ļauj no 0-100 km/h paātrināties 7.3 s. Vēl komplektācijā ietilpst siltumsūknis, kas tiek izmantots salona apsildīšanai. Baltijā piedāvātajiem ID.3 un citiem Volkswagen elektromobiļiem šis siltumsūknis ietverts standarta komplektācijā. Tas darīts mērķtiecīgi, apzinoties to, ka ziemā pie mums mēdz būt auksts, bet siltumsūknis nodrošina līdz pat 40% lielāku enerģijas patēriņa efektivitāti apsildei, salīdzinot ar vienkārša elektriskā sildītāja izmantošanu. Iespējas salīdzināt nebija, jo nebija līdzīga ID.3 bez siltumsūkņa, bet salonā bija silts un izkāpjot no stāvoša auto, varēja dzirdēt, kā darbojas slitumsūkņa elektromotors.

Skaidrojums – siltumsūknis darbojas līdzīgi kā ledusskapis, tikai apgriezti vai iekštelpu kondicionieris, kad to ieslēdz sildīšanas režīmā (visi zina, ka ledusskapja radiators aizmugurē uzsilst). Tas dzesē āru, tādējādi panākot to, ka salona iekšpuse tiek apsildīta.

Video, kas paskaidro siltumsūkņa darbības principus šeit.

ID.3 20 collu disks

ID.3 20 collu disks

Komplektā ir arī uzlādes iekārta, kas ļauj veikt ID.3 uzlādi no parasta kontakta. Uzlādes jauda ir apmēram 2.3 kW. Uzlādes iekārtas kontaktdakšā ir iestrādāts temperatūras sensors, kas kontakta uzkaršanas gadījumā automātiski atslēdz uzlādi. Tas ļauj izvairīties no nepatīkamām situācijām un, iespējams, pat ugunsgrēka. Kā zināms elektroinstalācijas pārkašana ir viens no ugunsgrēku iemesliem.

Enerģijas glabāšanai izmanto litija-jonu akumulatoru ar 62 kWh ietilpību. Ražotājs apgalvo, ka WLTP ciklā ar to pietiek vairāk nekā 400 km veikšanai.

Auto cena tādā komplektācijā, kādā to iepazinām ir nedaudz virs 52 tūkst. EUR. Savukārt bāzes modelis maksā nedaudz mazāk nekā 37 tūkst. EUR.

Sajūtas

Pirmkārt ID.3, protams ir Volkswagen. Tas jūtams ik niansē. Ja kaut reizi ir braukts pēdējo 5-7 gadu laikā ražotā Volkswagen, tad zināt, ko ar šo domāju. Vadības sviras ir pazīstamas un ērtas. Ekrānu un pogu izvietojums ir pārdomāts un ergonomisks.

Protams, ir atšķirības, kas saistītas ar to, ka ID.3 ir elektromobilis. Pirmkārt, tajā ir salīdzinoši vairāk vietas, jo nav degvielas dzinēja, kas aizņem labu daļu priekšas.

Auto gaita ir dinamiskāka un reakcija uz vēlmi paātrināties tūlītēja. Tas patīkami atšķir elektromobiļus no auto ar degvielas dzinējiem un pat hibrīdiem. Jebkuram degvielas dzinējam nepieciešamas laiks, lai iegrieztos un nodrošinātu paātrinājumu. Īpaši, piemēram, apdzenot. Hibrīdiem šis ir mazāk izteikti, jo piedziņas nodrošināšanā piedalās arī elektromotors, bet parasti tas ir mazjaudīgs un tāpat nenodrošina vēlamo dinamiku.

Īpaši jāizceļ LED gaismas, bet par tām vēlāk. Kopējā sajūta ko ID.3 radīja ir tāda, ka tā īsti sēsties atpakaļ degvielas auto vairs negribējās. Tas droši vien ir labākais kompliments, kādu elektromobilim var izteikt un ID.3 to noteikti ir pelnījis.

Komplimentu izpelnās arī ergoActive priekšējiem sēdekļi. Tie ir ērtu un regulējumi dažādos veidos, gan augstumā, gan sēdekļa priekšdaļā mainot ceļgalu atbalsta augstumu neatkarīgi no paša sēdekļa augstuma. Var ērti iekārtoties. Ļoti noderīga ir arī masāžas funkcija, kas nodrošina muguras masāžu noņemot saspringumu pēc garāka ceļa gabala.

Informācijas projekcija vējstiklā

Informācijas projekcija vējstiklā

 

Protams, labi darbojās arī adaptīvā kruīza kontrole (ACC). Tā labi tiek galā ar automātisku distances ieturēšanu braucot vairāku auto rindā, labi atpazīt ceļa līniju marķējumu (un prot noturēt joslu) un informē par to, kāds konkrētajā vietā ir atļautais braukšanas ātrums. Šī gan ir lieta uz kuru pilnībā paļauties nevajadzētu, tāpat kā uz jebkuru citu asistenta palīdzību, jo atbildība jau tāpat ir vadītājam. Gadās, ka auto kādu ceļa marķējuma līniju tomēr nepamana vai informācija par atļauto braukšanas ātrumu auto datora atmiņā esošajā datubāze ir novecojusi.

Mazliet jāpierod pie tā, ka pamata informāciju ID.3 projicē vējstiklā. Tur redzams braukšanas ātrums, informācija no asistenta un arī navigācijas pamata informācija. Ja ceļā uz galamērķi izmantojat auto iebūvēto navigāciju, kas starp citu darbojas diezgan precīzi, pirms pagriešanās par to, kurā virzienā nākamajā krustojumā jāgriežas, informē arī salona dekoratīvā gaismas josla.

Uzlāde

Uzlādei mums pieejamas e-mobi uzlādes tīkla elektromobiļu uzlādes stacijas. Kopā ar auto mums izsniegta e-mobi klienta karte. Ar to pietiek, lai veiktu uzlādi. e-mobi ir arī mobilā aplikācija gan Apple, gan Android tālruņiem, kas arī ļauj izmantot šo uzlādes tīklu.

Pieejamie pieslēguma veidi e-mobi stacijās parasti ir šādi:

  • CCS Combo Type 2 (50kW, DC);
  • CHAdeMO (50kW, DC);
  • Type 2 (43kW, DC) (ID.3 spēj izmantot 11 kW, AC).

Informācija par dažādiem pieslēguma spraudņu veidiem šeit.

ID.3 spēj izmantot abus Type 2 veida pieslēgumus. Veicot uzlādi izmēģinām gan trešo, gan pirmo no minētajiem (eksperimentu veicam uzlādes stacijā, kas atrodas Skolas ielā, Salaspilī). Jāatzīst, ka izmantojot CCS Combo Type 2, ID.3 uzlāde notiek krietni ātrāk nekā izmantojot Type 2, kaut arī norādītā uzlādes jauda atšķiras tikai par 7 kW. Tas izskaidrojams ar to, ka izmantojot Type 2 spraudni, ID.3 faktiskā uzlādes jauda ir 11 kW, turklāt izmantojot maiņspriegumu (AC).

Diemžēl izpaliek iespēja pamēģināt uzlādi ar 100 kW, ko šis ID.3 modelis atbalsta, bet e-mobi nenodrošina. Ir zināms, ka maksimālā uzlādes jauda nākotnē tiks palielināta veicot Over The Air jauninājumu.

Uzlādes laiks, izmantojot 50 kW pieslēgumu, nav īpaši liels. Tas, protams, ir jūtami lielāks nekā nepieciešams, lai ielietu degvielu, bet kādās 30-40 minūtēs gandrīz tukšu auto var pielādēt tiktāl, ka varēsiet komfortabli veikt gandrīz 200 km.

Notiek uzlāde

Notiek uzlāde

Ja pārvietojaties galvenokārt nelielus attālumus no piepilsētas uz pilsētu un mājās vai darbā ir iespēja auto pieslēgt parastai rozetei, tad brauciens uz e-mobi vai cita pakalpojumu sniedzēja uzlādes staciju izpaliks vispār, jo auto pietiekami uzlādēsies pa nakti vai darba laikā.

e-mobi uzlādes izmaksas ir fiksētas – 0.15 EUR/min. Cik zināms, Latvijā tiek izmantota arī cita pieeja samaksas noteikšanai, tā piemēram Elektrum veidotajā elektromobiļu uzlādes tīklā samaksa tiek iekasēta par saņemtās enerģijas apjomu. Un maksa par enerģijas apjomu ir taisnīgāka tādā ziņā, ka tad klients nepārmaksā gadījumā, ja uzlādes ātrums kāda iemesla dēļ ir lēns. Mūsu pašu eksperiments lieliski atklāj e-mobi netaisnīgo attieksmi pret kleitiem.

Kad veicām uzlādi “lēnajā” režīmā ar Type 2 pieslēgumu, kad uzlādes jauda bija 11 kW, vienas kWh izmaksas bija 0.6702 EUR. Savukārt pieslēdzoties ar CCS Combo Type 2, kad uzlādes jauda ir līdz 50 kW, vienas kWh izmaksas piecos dažādos uzlādes gadījumos, kopā trīs dažādās uzlādes stacijās, bija no 0.1482 līdz 0.2148 EUR. Interesanti, ka uzlādes ātrums atšķiras ne tikai dažādās uzlādes stacijās, bet dažādos laikos arī vienā un tajā pašā uzlādes stacijā.

CCS Combo Type 2 pieslēgums

CCS Combo Type 2 pieslēgums

Kopējais secinājums ir, ka elektromobiļu uzlāde to skaitam esot tādam kā šobrīd, lielas problēmas nesagādās. Mēs tikai vienreiz un Rīgas centrā, dzirnavu ielā, netikām pie uzlādes iespējas, jo tur jau lādējās kāds Nissan. Toties tad pārliecinājāmies, ka vismaz e-mobi uzlādes stacijas spēj vienlaicīgi apkalpot tikai vienu auto. Tomēr pieaugot elektromobiļu skaitam, aktualizēsies jautājums, kur tos uzlādēt? Rīgas un citu pilsētu daudzstāvu namu iedzīvotājiem tieši iespēja auto uzlādēt naktī, šķiet ir viens no faktoriem, kas tomēr atturēs no elektromobiļa iegādes. Neviens nevēlēsies pāris reizes nedēļā patērēt vismaz stundu, lai dotos uz uzlādes staciju un auto skaitam pieaugot vēl arī stāvēt rindā. Uzlādes iespējai ir jābūt namu pagalmos. Gan jau to īstenot nav nemaz tik sarežģīti.

e-mobi mājas lapa.

Sniedzamība

Specifikācijā teikts, ka ar ID.3 bez uzlādes var nobraukt vairāk nekā 400 km. Praksē pats auto gan informē, ka ar pinu uzlādi spēšot nobraukt 360 km. Tātad prakse no teorijas atšķiras maz.

Šāda sniedzamība uzvedina uz domu veikt kādu tālāku braucienu, lai praktiski pārliecinātos, kā tad tas ir – ar elektromobili braukt lielāku gabalu. Domāts darīts. Dodamies no Rīgas uz Daugavpili. Tā kā ceļš ir garš, iepriekšējā dienā auto uzlādējam līdz 100% jeb 360 km paredzamajam nobraukumam.

Jāatzīst, ka solītais nobraukums aptuveni saskan ar reālo. Līdz Daugavpilij tiekam bez problēmām. Pa ceļam Līvānos gan izmantojam iespēju auto mazliet palādēt, bet ne tādēļ, ka akumulators būtu tukšs (gaitas rezerve vēl vairāk kā 100 km), bet gan tādēļ, lai nonākot galā nebūtu uzreiz jāmeklē lādētājs, bet to varētu darīt tad, kad būs ērti.

Vēl viens pluss uzlādes stacijai Līvānos ir tāds, ka tā izvietota tieši šosejas malā, Astarte DUS teritorijā. Tātad uzlādes vietu nav īpaši jāmeklē, vienkārši iebrauc un lādē (jā, tā nebija aizņemta). Papildu bonuss ir garšīgā Astarte kafija, kas pēc ilgāka brauciena bija pašā laikā.

Galvenie secinājumi un šī, ja var tā teikt, tālbrauciena, ir tādi, ka elektromobilis ar reālo sniedzamību virs 250 km ir piemērots Latvijas apceļošanai, jo nebūs vietas līdz kurai nevarēsiet tikt. Tikai nedaudz jāpaplāno maršrutu tā, lai pa ceļam būtu uzlādes iespējas un uzlādei būtu atvēlēts laiks (reāli un praktiski pa kādai pusstundai, katrā uzlādes vietā).

Interesanta nianse, kas ļauj novērtēt enerģijas patēriņu aukstā laikā ir tāda, ka dienā, kad auto bija jāatdod, no rīta tas bija apledojis. Tātad auto temperatūra rītausmā bija noslīdējis nedaudz zem 0 C. Ieslēdzot auto, bija nepieciešamas vien dažas minūtes, lai salonā kļūtu silts un jau pēc nepilnām piecām minūtēm vējstikls bija atkusis. Auto bija gatavs doties ceļā. Tas bija prasījis enerģijas daudzumu, kāds nepieciešams četru kilometru veikšanai. Proti, sildoties bija iztērēta enerģija par četru kilometru nobraukuma tiesu. Kā saka, nieks vien. Tas ļauj secināt, ka arī ziemā elektromobilis ir praktiski izmantojams. Protams, akumulators izlādēsies ātrāk bet veikt simtos kilometru mērāmu attālumu varēsiet vienalga.

LED gaismas

Diennakts tumšajā laikā liela nozīme ir auto lukturu gaismai. ID.3 aprīkots ar LED matricas lukturiem, kas nodrošina iespēju selektīvi izgaismot auto priekšā esošo. Lukturi, piemēram, spēj izgaismot tikai joslu, pa kuru braucat, bet ne pretējās kustības joslu. Tādējādi ceļš ir izgaismots tā, kā to izgaismo tālās gaismas, bet pretim braucošie žilbināti netiek.

Šo funkciju arī izmēģinājām un diezgan pamatīgi, pāris stundu garumā un šosejas ar dzīvu satiksmi. Izmēģinājums izpaudās vienkārši. Ieslēdzām tālo gaismu un braucām, ļaujot ID.3 pašam tikt galā ar gaismu regulēšanu. Un jāatzīst, šo uzdevumu auto paveica lieliski. Braucot vērēja redzēt, kā pretim braucošie auto ir ieļauti tādā kā ēnas saliņā, kas turklāt sekoja šo auto kustībai. Bija izgaismots viss ceļš, izņemot tās vietas kur atradās pretim un pa priekšu braucošie.

Šāda iespēja ir gan ērta, jo vadītājam nav jādomā par gaismu pārslēgšanu, gan arī uzlabo satiksmes drošību, jo visas ceļa daļas, kur nav citi satiksmes dalībnieki ir izgaismotas ar tālo gaismu.

Pretim braucošo sanāca nedaudz apžilbināt tikai vienu reizi. Tas notika apstākļos, kad pretim aiz paugura brauca smagais auto, kura vadītājs atrodas krietni virs ceļa. Sagadījās tā, ka vadītājs jau atradās virs paugura, bet smagā auto lukturi vēl bija aiz tā. Tātad ID.3 tos “neredzēja” un ēnas efektu smagā auto virzienā neieslēdza. To, protams, atrisinājām lukturus pārslēdzot ar roku. Tāda iespēja jau ir.

No durvju roktura tiek izgaismota arī zeme

No durvju roktura tiek izgaismota arī zeme

Secinājumi

Šobrīd elektromobiļu ienākšana mūsu ikdienā ir uzņēmusi tempu. Protams, ir šķēršļi kam jātiek pāri, lai vel vairāk braucēju pārsētos uz elektromobiļiem. Jāsamazinās vidusmēra auto cenai (ar faktisko nobraukumu 200+ km) un tiem jākļūst pieejamākiem. Pieejamības problēma gan skar visu auto industriju un tai jāmeklē kopīgs risinājums, kas bez šaubām jau tiek darīts. Jāpaplašina uzlādes staciju tīkls. Tomēr, praktiski lietojamus elektromobiļus ir iespējams iegādāties jau tagad un ID.3 noteikti ir labs kandidāts kļūt par vidēji labas rocības autobraucēja labāko auto, kāds tam līdz šim bijis.

Īss video, kurā redzams ID.3 uzlādes process, logu tīrītāji darbībā un auto priekšējais panelis.

Pārdomas

Pārmaiņas nāk. Šķiet tikai retais vairs šaubās par to, ka ilgtermiņā mūsu nākotnes auto būs ar elektrisku piedziņu. Par to tieši cik ilgs šis termiņš būs, grūti spriest, jo tas atkarīgs no vairākiem faktoriem. No tehnoloģijām, no sabiedrības spējas iegādāties mazliet dārgākus auto un no valsts spējas un vēlmes sniegt atbalstu iedzīvotājiem šādu auto iegādē. Protams, ir arī plāni un stratēģijas, kas nosaka, ka 2035. gadā ES tiks pārdota pēdējais jaunais auto ar iekšdedzes dzinēju.

Visos minētajos faktoru kopumos vērojamas pozitīvas tendences. Tehnoloģijas attīstās, pagaidām gan vairāk evolucionārā ceļā, īpaši ja runājam ar akumulatoru tehnoloģijām. Būtu labi, ja beidzot īstenotos kāds no laboratorijās izstrādāto akumulatoru tehnoloģiju projektiem, jo tad auto ar elektrisku piedziņu attīstībai tiktu dots liels grūdiens. Tomēr arī esošās tehnoloģijas ļauj izstrādāt un industriāli ražot (jā šobrīd vēl mazliet padārgi un nepietiekami masveidīgi) ērtus un praktiski izmantojamus auto ar elektrisku piedziņu.

Arī sabiedrības pirktspēja ir. Par to liecina, ka arvien vairāk cilvēku tomēr izvēlas jaunu vai lietotu elektromobili. Un arī valsts ir spērusi pirmos soļus pareizajā virzienā. Ar nākamo gadu paredzēts valsts atbalsts, kas jauna elektromobiļa iegādei būs 4500 EUR, bet lietota – 2250 EUR. Vēl pie 1000 EUR atbalsta tiks tie, kas savu veco, ar naftas produktiem darbināmo auto, nodos pārstrādei. Te neviļus rodas doma, ka pat tad ja kādam šāda veca auto nav, var par dažiem simtiem nopirkt vecu “kle-kle” un nodot pārstrādei. Un visiem būs labi. Lūžņa īpašniekam nauda, no ceļa uz viesiem laikiem aizvākts viens lūznis un iegūta subsīdija elektromobilim.

Stūre

 

0 RAKSTĪT KOMENTĀRU

Sūti Mums Ziņu Šeit

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>