Privātās kosmosa apguves melnā nedēļa
Divu privāto kosmosa kuģu avārija, tāda ir šīs nedēļas bilance. Otrdien, vien dažas sekundes pēc starta, pašinīcināšanās komanda tika dota Orbital Sciences Antares raķetei, bet piekdien, neilgi pēc atdalīšanās no nesējlidmašīnas WhiteKnightTwo, paņemot viena pilota dzīvību, avarēja Virgin Galactic SpaceShipTwo suborbitālā lidmašīna.
Ne vienas ne otras katastrofas cēloņi pagaidām nav zināmi, bet ir skaidrs, ka šie notikumi iespējams dos triecienu privātajai kosmosa apguves industrijai, kas pēdējos gados ir izņēmusi pamatīgus apgriezienus.
Redzamākie darījumi ir Orbital Sciences 1.9 milardus dolāru vērtais līgums ar NASA par Starptautiskās kosmosa stacijas (SKS) apgādi. Tieši šādas misijas laikā arī avarēja tās Antares raķete ar Cygnus kravas kosmosa kuģi, kas jau vairākas reizes savu uzdevumu bija veikusi sekmīgi.
Līdzīgs līgums ir arī SpaceX ar tās Falcon 9 raķeti un Dargon kosmosa kuģi, kas starp citu tiek pielāgots arī pilotējamiem lidojumiem. Šī darījuma summa ir 1.6 miljardi dolāru.
Arī Virgin Galactic nevar sūdzētis par biznesa neveiksmēm, jo sešvietīgajās suborbitālajās lidmašīnās (tādas būs sešas), jau rezervētas ap 700 vietas, katras cena - 250 000 dolāru.
Nākamais solis ar jau noslēgtiem līgumiem ir SKS apkalpes nomaiņas pilotējamie lidojumi ar ASV privātajām raķetēm. Te daudzmiljardu līgumi kabatā ir Boeing ar savu jauno CST-100 kosmosa kuģi un Space X ar modifciētu Dragon. Pirmie lidojumi - jau 2017. gadā.
Tātad tas ir nopietns bizness un nav brīnums, ka gan Orbital, gan Virgin, pēc šīsnedēļas negadījumiem, ir apņēmības pilnas turpināt iesākto.
Un var jau tikai piekrist Seram Ričardam Bransonam, ka kosmoss ir ļoti smagi apgūstama lieta. Tomēr to ir vērts darīt, par to šķiet šaubās nedaudzi. Varam tikai vēlēt veiksmi un drīzu avārijas iemeslu atklāšanu, un sekmīgu to novēršanu.
Space is hard - but worth it. We will persevere and move forward together http://t.co/kJGG0NQTNf
— Richard Branson (@richardbranson) November 1, 2014