LIAA aicina uz dizaina domāšanas semināru Ventspilī
Pirmie soļi dizaina domāšanā: 4 padomi jaunam uzņēmējam
Lai kāda būtu prece vai pakalpojums, tā veiksmi tirgū nosaka patērētājs. Izstrādāt produktu, kas atbilst potenciālo lietotāju vēlmēm un vajadzībām – tas ir viens no dizaina domāšanas pamatprincipiem. Dizaina domāšanas eksperte Signe Adamoviča piedāvā uzzināt pirmos 4 soļus, ko uzņēmējam nepieciešams veikt pirms jauna produkta vai pakalpojuma izstrādes.
Dizaina domāšana nav kārtējais uzņēmējdarbības modes vārds, bet gan reāls veids, kā palielināt uzņēmuma produktivitāti.
“Tā ir attieksme pret darbu un radoša pieeja problēmu risināšanai, preču, pakalpojumu un projektu izstrādei. Tās centrā ir gala lietotājs un viņa vajadzības, kurām dizaina domāšanas rezultātā tiek radīts piemērots risinājums,” skaidro Signe Adamoviča, starptautiskās radošās ekonomikas un inovāciju laboratorijas un konsultāciju grupas Creativity Lab dibinātāja.
Atrisini kāda problēmu
Tā vietā, lai izveidotu produktu un vēlāk lauzītu galvu, kā tam piesaistīt auditoriju, dizaina domāšana vispirms tiecas atpazīt kādas patērētāju grupas problēmu, un tad veidot produktu kā tās visērtāko atrisinājumu. Tādējādi produkts, kas radīts pēc dizaina domāšanas principiem, ir lietderīgāks un konkurētspējīgāks.
Zini savu klientu
Lai radītu noteiktai auditorijai piemērotu produktu, jābūt padziļinātai interesei par tās pārstāvjiem. Nepietiek zināt vien mērķa grupas aptuveno vecumu – jābūt lietas kursā arī par viņu interesēm, vērtībām, par to, ko viņi skatās, lasa un ēd brokastīs. Viena no metodēm, kā rast priekšstatu par savu mērķauditoriju, ir lietotāju profilu zīmēšana, jeb user-persona veidošana: uzlikt uz papīra visus personīgos pieņēmumus par savu lietotāju, tā demogrāfiskajiem rādītājiem, motivācijām, rakstura iezīmēm un citiem aspektiem. Tālāk, uzrunājot iezīmētā tipa personas, veicot intervijas vai veidojot fokusgrupas, iespējams pārliecināties, vai priekšstati atbilst patiesībai un kāds būtisks, ar noteiktā produkta lietošanu saistīts aspekts nav aplams vai piemirsts. Turklāt radītie portreti pārvērš pelēko auditorijas masu reālos indivīdos, kas uzņēmumam ļauj vieglāk identificēties ar tās pārstāvjiem un iedziļināties viņu problēmās.
Pētīt, intervēt, novērot
Auditorijas pētījumi, intervijas, novērojumi ir metodes, kā iepazīt savu mērķauditoriju. Signe Adamoviča, kas platformā Demola Latvia kopā ar studentu komandām izstrādā risinājumus dažādu uzņēmumu un organizāciju problēmsituācijām, stāsta, kā ar elementārām pētniecības metodēm izdevās palīdzēt Nodarbinātības valsts aģentūrai: “Aģentūra saņēma daudz sūdzību par klientu servisu. Novērojot organizācijas darbu, intervējot apmeklētājus, sarunājoties ar darbiniekiem, studenti nonāca pie secinājuma, ka lielākā problēma ir nevis saziņa ar klientiem, bet gan pati ēka, kurā grūti orientēties, jo trūkst uzskatāmu norāžu.”
Dod testēt klientiem
Otra taktika, kā gādāt, lai jaunais produkts vai pakalpojums atbilst mērķgrupai – iesaistīt potenciālos lietotājus izstrādes procesā, kā rīkojot darbnīcas un kopīgi ģenerējot idejas, tā dodot testēt prototipus. Testēšanā izskanējušie komentāri radīs izpratni par to, kas vēl jāuzlabo. Turklāt ātra ideju pārvēršana vienkāršos prototipos ļaus izvairīties no liekām investīcijām produktos, kas nerod auditorijas atsaucību.