/ Auto / quattro 40 – spožākie mirkļi leģendārās Audi pilnpiedziņas vēsturē

quattro 40 – spožākie mirkļi leģendārās Audi pilnpiedziņas vēsturē

The start: First Audi quattro was presented at the Geneva Motorshow in march 1980
Raitis Misa uz 26/03/2020 - 12:49 uz Auto, Interesanti

Leģendārā Audi pilnpiedziņas sistēma quattro šogad svin 40 gadu kopš tās prezentācijas Audi quattro modelī 1980. gadā. Šo četru desmitgažu laikā quattro izcilību novērtē vairāk nekā 8 miljoni autobraucēju visā pasaulē. quattro satricināja rallija pasauli ar diviem braucēju un diviem ražotāju ieskaites čempiontituliem, vienlaikus radot vienu no visu laiku ikoniskākajiem rallija auto. Valters Rols (Walter Röhrl) uzstādīja rekordu leģendārajās Paikspīkas kalnābraukšanas sacīkstēs, tieši pateicoties quattro. Savukārt Mišela Mutona (Michèle Mouton) arvien ir vienīgā FIA WRC posmu uzvarētāja un quattro ir nozīmīga daļa no Audi uzvaras Lemānas 24 stundu sacīkstēs. quattro vēsturi vēl košāku dara drosmīgi eksperimenti ar tramplīnlēkšanu, stāvākās Austrijas slēpošanas trases pievarēšana un pat Mēness rovera izstrāde.

quattro pirmsākumi

Jau pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu nogalē Audi inženieri atskārta, ka pilnpiedziņas sistēmas, kas līdz tam tika izmantotas tikai apvidus automobiļos, kā arī smagajā un militārajā tehnikā, priekšrocības iespējams pārnest uz sportisku pasažieru auto, tādējādi braucējiem uz ceļa sniedzot stabilitāti, drošību un veiktspēju. 1980. gadā starptautiskajā Ženēvas autošovā tika prezentēts Audi quattro (zināms arī kā ur-quattro). Sportiskā kupeja ar visu riteņu piedziņu, piecu cilindru motoru un 200 ZS jaudu strauji iemantoja auto entuziastu sirdis visā pasaulē un lika stabilus pamatus Audi pilnpiedziņas sistēmu nākotnei. Pirmais quattro modelis ir kļuvis par motoru pasaules ikonu un sastopams daudzu entuziastu kolekcijās un auto muzejos.

Audi quattro 1980. gadā starptautiskajā Ženēvas autošovā

Audi quattro 1980. gadā starptautiskajā Ženēvas autošovā

Rallija leģenda

Līdz ar quattro prezentāciju tika pavērtas vēl līdz tam neizmantotas iespējas autosportā. 1981. gada ziemā Audi quattro piedzīvoja rallija debiju Jänner Rallye Austrijā, kam sekoja arī starts FIA Pasaules Rallija Čempionātā un pirmās uzvaras atsevišķos rallijos. Jau gadu vēlāk Audi svinēja uzvaru ražotāju ieskaitē. 1983. gadā soms Hannu Mikola (Hannu Mikkola) ar Audi quattro nodrošināja sev uzvaru braucēju ieskaitē, bet gadu vēlāk – 1984. gadā – Audi un quattro svinēja dubultu uzvaru, izcīnot uzvaru gan ražotāju ieskaitē, gan Stigam Blumkvistam (Stig Lennart Blomqvist) kļūstot par čempionu pilotu konkurencē.

Daudziem autosporta cienītājiem spilgtākās atmiņas ir no FIA Pasaules Rallija Čempionāta B Grupas laikiem, kad noteikumi ļāva ražotājiem izpausties ar dažādiem tehniskiem risinājumiem. 1984. gadā Audi uz starta lika Sport Quattro modeli ar īsāku riteņu bāzi un ievērojami lielāku jaudu. Vēl gadu vēlāk tika pilnveidoti arī aerodinamiskie elementi, radot vienu no atpazīstamākajām automašīnām rallija vēsturē.

Pirmā sievietes uzvara rallijā

Līdz ar rallija programmas uzsākšanu Audi parakstīja līgumu ar franču rallija piloti Mišelu Mutonu, kura līdz tam bija startējusi atsevišķos FIA Pasaules Rallija Čempionāta posmos. Pirmie divi ralliji Audi komandā Mutonai nebija veiksmīgi, kas radīja augsni skeptiskām runām aizkulisēs, taču 1981. gada Portugāles rallijā francūziete izcīnīja vairākas uzvaras ātrumposmos un, finišējot augstajā ceturtajā vietā, pierādīja, ka arī sievietes var sasniegt augstus rezultātus vīriešu dominētajā sportā. Sezonas desmitajā posmā, Sanremo, Itālijā, Mišela Mutona izcīnīja savu pirmo uzvaru, kļūstot par pirmo sievieti, kura spējusi uzvarēt kādā no FIA Pasaules Rallija Čempionāta posmiem.

1982. gada sezonā Mutona apliecināja, ka sasniegumi Sanremo nebija nejaušība, un vēl trīs reizes kāpa uz goda pjedestāla augstākā pakāpiena (Portugālē, Grieķijā un Brazīlijā), kā arī izcīnīja otro vietu rallijā Anglijā. Franču rallija braucēja kopumā astoņas reizes finišējusi labāko trijniekā un visas no tām kopā ar Audi quattro. Mutona arvien ir vienīgā sieviete, kas jebkad uzvarējusi kādā no FIA Pasaules Rallija Čempionāta posmiem.

Mišela Mutona

Mišela Mutona

Paikspīkas rekordi

Kalnā braukšanas sacīkstes uz Paikspīkas virsotni Kolorado štatā, ASV aizsākās jau tālajā 1916. gadā un laika gaitā tās kļuvušas par ievērības cienīgu motoru sporta notikumu, kura rezultātiem aizrautīgi seko līdzi entuziasti visā pasaulē. Līdz pat vēl salīdzinoši nesenai pagātnei lielākā daļa sacīkstēm izmantotā kalnu ceļa bija ar grants segumu, kas nozīmēja, ka pagājušā gadsimta astoņdesmitos gados tā bija izcila vieta, kur Ziemeļamerikas tirgum demonstrēt quattro pilnpiedziņas acīmredzamās priekšrocības.

Paikspīkas sacensībās Audi triumfēja trīs gadus pēc kārtas. 1985. gadā pirmos uzvaras laurus plūca Mišela Mutona ar Audi Sport quattro S1, par vairāk nekā 12 sekundēm pārspējot iepriekš uzstādīto rekordu, turklāt francūziete bija vienīgā sacensībās startējošā sieviete. Gadu vēlāk labāko laiku uzstādīja Bobijs Ansers (Boby Unser), bet 1987. gadā “Sacīkstēs uz mākoņiem” triumfēja leģendārais rallija pilots Valters Rols ar Audi Sport quattro S1. Līdz ar šo sasniegumu Rols kļuva par pirmo pilotu, kuram izdevies sasniegt virsotni ātrāk nekā 11 minūtēs.

 

Valters Rols ar Audi Sport quattro S1 Paikspīkā

Valters Rols ar Audi Sport quattro S1 Paikspīkā

Drosmīga reklāma

1986. gadā Audi pārsteidza pasauli ar drosmīgu reklāmas klipu, kurā vācu rallija pilots Haralds Demuts (Harald Demuth) ar Audi 100 quattro veica pārdrošu braucienu augšup pa sniegotu tramplīnu Kaipolā, Somijā. Tramplīns sasniedz 37,5 grādu stāvu leņķi un līdz pat filmēšanas brīdim nevienam nebija pilnīgas pārliecības par veiksmīgu iznākumu. Taču quattro sistēma attaisnoja uz to liktās cerības un reklāmas klips kļuva par vienu no atpazīstamākajiem auto pasaulē.

19 gadus vēlāk, 2005. gadā, Audi un Demuts atkārtoja šo sasniegumu ar Audi A6 4,2 quattro, tādējādi atzīmējot quattro 25 gadu jubileju, vēlreiz pierādot quattro pilnpiedziņas spējas.

Vēsturiskais 1986. gada Audi reklāmas klips pieejams šeit: https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/original-ski-jump-commercial-2371
2005. gada tramplīna brauciena video pieejams šeit: https://youtu.be/25u80sQkkkM

e-tron pret kalnu

2019. gadā Audi sadarbībā ar Austrijas dzērienu ražotāju RedBull nāca klajā ar jaunu quattro izaicinājumu – šoreiz jau pilnībā elektriskajam e-tron modelim ar visu riteņu piedziņu. Eksperimentam tika izvēlēta viena no pasaules sarežģītākajām slēpošanas trasēm – Streifas trase Austrijā, kuras slīpums sasniedz 40,4 grādu atzīmi. Uzdevums tika uzticēts FIA Pasaules Rallijkrosa un divkārtējam DTM čempionam Matiasam Ekstremam (Mattias Ekström). Šim uzdevumam 370 kW jaudīgais Audi e-tron tika aprīkos ar irdenajam sniegam pielāgotām riepām un atbilstošu drošības aprīkojumu, taču, tāpat kā braucienos pa tramplīnu, arī šoreiz netika izmantotas ārējas palīdzības iekārtas uzdevuma veikšanai. Ar šo panākumu Audi apliecināja, ka arī jaunajā – elektriskajā ērā, quattro vērtības paliek nemainīgas, sniedzot braucējiem pārliecību, veiktspēju, stabilitāti un drošību uz ceļa.

Video, kā Audi e-tron iekaro stāvo Streifas trasi, pieejams šeit: https://youtu.be/Ay5q35R7VJs

 

Matiass Ekstrems ar 370 kW jaudīgo Audi e-tron

Matiass Ekstrems ar 370 kW jaudīgo Audi e-tron

Rallijkrosa čempions

2014. gadā Matiass Ekstrems ar privātu komandu uzsāka startu FIA Pasaules Rallijkrosa Čempionātā ar īpaši šim sportam sagatavotu Audi S1 EKS RX quattro. Jau debijas gada trešajās sacensībās Ekstrems spēja uzvarēt vienu no sarežģītākajiem sezonas posmiem Hojēs, Zviedrijā. Taču īstie panākumi bija vēl tikai priekšā – 2016. gadā Ekstrems visas sezonas garumā iesaistījās principiālā un sīvā titula cīņā ar tā laika pasaules čempionu Peteru Solbergu (Petter Solberg). Sezonas lūzumpunkts notika Rīgas posmā, kur Ekstrems spēja izcīnīt vietu uz pjedestāla un posmu vēlāk, izlaižot sacensības DTM čempionātā, arī nodrošināt FIA Pasaules Rallijkrosa čempiona titulu. 2016. gadā EKS komanda, startējot ar Audi S1 EKS RX quattro, kļuva arī par čempionvienību komandu ieskaitē.

Neatlaidība un izturība Lemānā

Leģendārās 24 stundu sacensības Lemānā ir senākās arvien notiekošās izturības sacīkstes pasaulē, kas norisinās kopš 1923. gada. 13,6 km garā trase ir izaicinājums, kuram nav līdzīga, prasot maksimālu atdevi gan no pilotiem, gan spēkratiem. Audi Lemānas 24 stundu sacīkstēs ir triumfējis 13 reizes, turklāt 3 no tām ar Audi R18 e-tron quattro pilnpiedziņas hibrīdauto. Audi R18 e-tron quattro V6 TDI nodrošināja piedziņu aizmugures riteņiem, savukārt sacīkšu laikā uzkrātā kinētiskā enerģija tika novirzīta motora-ģeneratora elementam, kas sniedza piedziņu priekšējiem riteņiem. Audi R18 e-tron quattro sacensībās debitēja 2012. gadā un jau pirmajā gadā arī palīdzēja Audi izcīnīt Lemānas 24 sacīkšu uzvarētāja titulu. Šis panākums tika atkārtots arī 2013. un 2014. gadā. Zīmīgi, ka 2013. gadā tieši ar Audi R18 e-tron quattro savu pēdējo no deviņām Lemānas 24 sacīkšu uzvarām izcīnīja arī slavenais dāņu autosportists Toms Kristensens (Tom Kristensen).

Audi R18 e-tron quattro pilnpiedziņas hibrīdauto Lemānā

Audi R18 e-tron quattro pilnpiedziņas hibrīdauto Lemānā

Misija uz Mēnesi

2015. gadā zinātnieku grupa no Vācijas un Audi apvienoja spēkus, lai radītu Mēness roveri Audi lunar quattro, kuru plānots nosūtīt uz Zemes pavadoni. Audi zināšanas par visu riteņu piedziņu un quattro darbību sarežģītos apstākļos apvienojumā ar e-tron elektriskās mobilitātes pieredzi ļauj zinātnieku grupai pilnveidot un attīstīt rovera dizainu un uzbūvi.

Audi lunar quattro aprīkots ar četrām kamerām, kas palīdz navigēt un spēj uzņemt trīs dimensiju un 360 grādu fotoattēlus. Paredzams, ka Audi lunar quattro Mēness misijā varētu doties jau 2021. gadā. Audi lunar quattro tika iekļauts arī 2017. gada kinofilmā “Svešais: Covenant”.

Audi lunar quattro

Audi lunar quattro

Audi lunar quattro video pieejams šeit: https://www.youtube.com/watch?v=rE8-hhI79ik

Audi lunar quattro video no filmas “Svešais: Covenant” pieejams šeit: https://youtu.be/5fEmCnStgac

0 RAKSTĪT KOMENTĀRU

Sūti Mums Ziņu Šeit

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>