Lēnprātība kā pamatvērtība – Pro-Ject Debut III Phono
Ar austriešu-čehu "kopuzņēmumu" Pro-Ject Latvijas klausītājam vajadētu būt pazīstamam nu jau daudzus gadus. Pro-ject aparātu uzbūves koncepcija tiek izstrādāta kompānijā Pro-ject Audio Systems, kura atrodas Austrijas galvaspilsētā – Vīnē, savukārt, fabrika, kurā tiek ražoti vinila atskaņotāji un to komponenti, atrodas netālu no Prāgas, Litovelas pilsētiņā, Čehijā. Savu vietu audio aparatūras tirgū Pro-Ject ir iekarojis pateicoties budžeta klases atskaņotājiem. Pirms vairākiem gadiem Pro-Ject paplašināja audio aparatūras klāstu, ar nosaukumu Box Design by Pro-Ject audio systems patērētājam tiek piedāvātas arī lifestyle un akustiskās sistēmas pozicionējot tās kā micro hi-end audio komponentus.
Tomēr šoreiz mans stāsts būs kā reizi par vienu no vispopulārākajiem klasiskajiem šī ražotāja produktiem - skaņu plašu atskaņotāju Pro-Ject debut III.
Izskats un uzbūve
Pro-ject Debut III Phono ir klausītājam draudzīgs plug and play aparāts. Šo draudzīgumu veido komplektā esošā jau uzstādītā Ortofon OM5E galviņa, pašu Pro-ject ražota strēle, kā arī atskaņotājā iebūvētais fono priekšpastiprinātājs. Kas nozīme, ka nav jāuztraucas par to vai pastiprinātājam ir skaņuplašu atskaņotāja pieslēgšanai paredzētā ieeja un tīri teorētiski to ir iespējams pieslēgt kaut vai pie mājas kinozāles resīvera līnijas ieejas. Kā jau ierasts sastopot šīs klases atskaņotājus, arī Pro-Ject debut III standarta komplektācija ietilpst putekļu pārsegs. Atskaņotāja asinhronais motors ir pievienots plates pamatnei izmantojot gumijas siksnu, griešanās ātrums ir maināms mehāniski, noceļot plates pamatni un pārliekot siksnu.
Atliek vien iestādīt vēlamo atsvaru un varam sākt klausīties.
Skanējums
Pirmais, ko nolēmu atskaņot bija man tuva un sen nedzirdēta Jesus and Mary Chain plate Darklands. Gatavojos sagaidīt ierasto panciski netīro, no kompaktdiska parasti neskanošo ģitāru vilni, tomēr Pro-Ject debut III SE acīmredzot bija nolēmis mani pārsteigt. Tā laiski lēnīgā izpildīšanas maniere aizvirzīja no uztveres priekšplāna šo mākslinieku ierasto pancisko pusi, dodot vietu slēptajai liriskajai. Diemžēl to pašu gan nevarētu apgalvot par itāļu neofolka Varunna klausīšanās pieredzi. Citkārt partizāniskās degsmes pilnais "seveninčs" skanējā kaut kur tālu aiz plīvura un lēni, lēni, lēni.
Savukārt Camerata Madiolanese 7 collu platītes Inferno dziedājumi skanēja jauki un personīgi, liekot aizmirst par iepriekšējā ieraksta izpildījuma sagādāto vilšanos.
Klausoties King Crimson albumu Starless and Bible Black, atskaņotāja miegainība, diemžēl arī nebija nekur pazudusi, pie kam pie ierastā skaļuma līmeņa zemās frekvences bija pazudušas kā tādas, un atgriezās tikai būtiski palielinot atskaņošanas skaļumu.
Toties A Hawk and Hacksaw izcili, kaut arī nepretenciozi ierakstītais albums Delivrance, Pro-Ject izpildījumā skanēja kaut arī ne tik aizraujoši kā Rīgā notikušajā koncertā, tomēr patīkami un uzrunājoši. Tāpat patiesu prieku sagādāja Dirty Three burvīgais ieraksts She Has no Strings Apollo, jāteic gan ka šīs mūzikas labskanīgumam precīza ritma izjūta nebūt nav nepieciešama.
Man par pārsteigumu ļoti patīkami pārsteidza arī ierakstu izdevniecības Presīte izdotais Tesas albums Nekad. Kompaktdiska skanējumā reizēm traucējošā uzsvērtā ieraksta kompresija, šoreiz nāca tikai par labu un atviegloja griezgalda grūto un atbildīgo pienākumu.
Secinājumi
Katru reizi, kad klausoties izjutu nepieciešamību pēc stingri kontrolēta ritma, atskaņotājs nezināmu iemeslu dēļ darīja tieši pretējo - iemiga. Jāteic gan, ka līdzīgas sajūtas mani pārņēma arī pirms vairākiem gadiem iepazīstot tā laika Pro-Ject flagmaņmodeli RPM 10. Un visticamākais, ka pie vainas nav tikai neveiksmīga sistēmas nesaderība, jo toreiz komplektu veidoja Caspian Phono Stage fono priekšpastiprinātājs, Bryston BP-6 priekšpastiprinātājs, Bryston 7B-SST monobloki, un Spendor S8 skandas. Nenoliedzami bija ieraksti, kuri no šīs atskaņotāja īpašibas šķietami ieguva jaunu un interesantu skanējumu, bet tas tomēr nebija rezultāts, kādu es vēlētos sagaidīt no kaut arī cenā draudzīga, tomēr uzticama skaņu plašu atskaņotāja. Iesējams, ka es un Pro-Ject vienkārši neesam radīti viens otram, tomēr cerības uz veiksmīgu sadarbību es vēl neesmu atmetis pavisam un Debut III pēcteča Debut carbon skanējums reiz nākotnē sastopoties priecēs manas ausis un sirdi.
Izmantotā audio aparatūra : Ortofon OM5E, Rega Mira, Epos M12.
Tehniskie parametri :
Plates griešanās ātrumi (rpm) | 33.3/45 |
Putekļu pārsegs | Ir |
Strēle | Pro-ject 8.6 |
Pretsvars (g) | 3,5-5,5 |
Signāla/trokšņa attiecība, dB | -65 |
Griešanās ātruma nevienmērīgums (%) | ±0,8 |
Masa (kg) | 5,5 |
Aptuvenā cena (Eur) | 350 |