airBaltic veic pirmo komerclidojumu ar Bombardier CS300 uz Amsterdamu (papildināts)
2016. gada 14. decembrī ZParks bija unikāla iespēja piedalīties pirmajā komerciālajā airBaltic lidojumā ar jauno Bombardier CS300 lidmašīnu. Jaunas lidmašīnas ienākšana aviosabiedrības flotē ir notikums aviosabiedrībai. Bet ja šī lidmašīna, kā CS300, ir pirmais jauna lidmašīnas tipa eksemplārs, to var droši saukt par lielu notikumu pasaules aviācijas vēsturē.
Ceļā došanās bija organizēta no jaunās ziemeļu piestātnes C5 sektora. Šeit pasažierus sagaidīja patīkams pārsteigums dzirkstošā vīna, vieglu uzkodu un vēlāk arī tortes izskatā. Lidošanas entuziastus, pasažierus un žurnālistus uzrunāja amatpersonas no lidostas “Rīga, airBaltic un arī Latvijas Republikas vēstniece Nīderlandē Ilze Rūse.
Vēstniece uzsvēra, ka ar Nīderlandi – pirmā komerclidojuma galamērķi, Latviju saista senas saiknes gan tirdzniecības, gan kultūras jomā. Savukārt airBaltic izpilddirektors Martins Gauss izteica gandarījumu par to, ka pirmajā komerclidojumā dodas jaunā CS300 lidmašīna un ka beidzot ir cilvēki, kas ir samaksājuši par biļetēm.
Jāpiebilst, ka CS300 ceļā uz Amsterdamu devās ar 120 pasažieriem uz borta. CS300 ar borta numuru YL-CSA ir tikai pirmā no 20 Bombardier CS300 ko airBaltic pasūtījusi. Šajā lidmašīnā ir 145 sēdvietas divu klašu konfigurācijā. Plānots, ka flotes modernizācija ar CS300 noslēgsies 2020. gadā.
airBaltic arī saņēma apsveikumus no Bombardier Commercial Aircraft ar pirmo komerciālo lidojumu ar CS300 lidmašīnu.
Airas Misas, ZParks, pārdomas par pirmo komerclidojumu ar Bombardier CS300
Vai ceļosim biežāk?
AirBaltic jaunā tipa lidmašīna piešķir šķietami parastiem gaisa ceļojumiem jaunu un daudz patīkamāku garšu. Kāpēc tā? Vakar, 2016. gada 14. decembrī dodoties unikālajā un pasaulē pirmajā lidojumā ar Bombardier CS300, man bija iespēja pilnīgi no jauna izjust gaisā, paceļoties virs zemes, to, kā tehnoloģijas var mainīt cilvēka ikdienas skatu uz apkārtējo pasauli, padarot šādu komerclidojumu maksimāli ērtu un daudz aizraujošāku, nekā to līdz šim piedāvāja jau ierastā tipa lidmašīnas, piemēram, Airbus. Manuprāt, CS300 atšķiras ar to, ka ļauj pasažieriem sapņot, redzot zemi no augšas, un sēžot maksimāli ērtā krēslā un baudot jaukas uzkodas, un varbūt arī improvizēt lidojuma gaitu pilotiem, kad tie īsumā pastāsta pasažieriem par zemēm, kurām lidojam pāri un gaisa novērojumiem aiz iluminatora.
Kā jau pirmajā lidojumā no Rīgas uz Amsterdamu, neizpalika arī pārsteigums gaisā. Dodoties virzienā uz rietumiem, ikviens pasažieris, kurš sēdēja labas puses rindā, varēja novērot mēnesi un norietošu sauli vienlaikus. Iespaidīgi un vienreizēji. Lēnām malkojot vīnu, varēja arī pasapņot un mēģināt iedomāties, kādi būs cilvēces lidojumi vēl pēc dažiem gadiem, ne tik tālā nākotnē.
Nolaižoties Shiphol lidostā 15 minūtes pirms plānotā atlidošanas laika, AirBaltic vēlreiz apliecināja punktualitāti saskaņā ar lidojumu grafiku, ko gaisa ceļotāji līdz šim jau bija pozitīvi novērtējuši. Bravo!
Tā kā CS300 š.g. 14. decembrī pirmoreiz veica lidojumu starp Rīgu un Amsterdamu, to var uzskatīt kā tiltu pār savstarpējām attiecībām, kas vēl ciešāk vienos Latviju un Nīderlandi, kā uzsvēra RIX un Latvijas amatpersonas neilgi pirms šī nozīmīgā lidojuma sākuma.
Lidojums
Šī nebija pirmā reize, kad ZParks viesojās CS300 salonā. To tuvāk iepazīt bija iespēja lidmašīnas atklāšanas pasākumā 1. decembrī. Tomēr, tikai esot pasažiera ādā, var tā pa īstam novērtēt to, cik patiesi ērta jaunā lidmašīna ir.
Pirmkārt, ir pagājis laiks, kad ekonomiskās klases pasažieri ar nožēlu skatījās uz platākiem un ērtākiem biznesa klases sēdekļiem. CS300 visi sēdekļi ir vienādi un novietoti vienādā attālumā. Tas ir patīkami ekonomiskās klases pasažieriem, jo tagad arī tie var patiešām ērti pavadīt savu lidojumu. Krēsls ir ērts, to saku kā cilvēks ar ne tiem pašiem pieticīgākajiem izmēriem.
Otrkārt, arī citas lietas liks par sevi manīt. Kaut vai tas, ka pat pacelšanās laikā salonā praktiski nav dzirdami Pratt & Whitney PurePower PW1500G, kas katrs rada 104 kN vilkmi, kas pārrēķinot kilogramspēkā, ir vairāk nekā 10.6 tonnas. Patīkami ir arī acīmredzami lielāki logi, caur kuriem varam vērot saulrietu labās puses logos, bet mēness lēktu kreisās puses logos.
Visus pirmā komercreisa pasažierus sagaida arī patīkams pārsteigums vieglas maltītes veidā. Kā zināms, ikdienā airBaltic reisos ēdamais jāiegādājas atsevišķi. Vismaz ekonomiskajā klasē lidojot.
Lidojuma laikā notiek arī konkurss, kurā pariezi atbildot uz jautājumiem par jauno lidmašīnu, var iegūt interesantas balvas. Vēlāk pasažierus izklaidē iluzionists, kas liek dažādās vietās parādīties un pazust bumbiņām un izspēlē dažādus trikus ar kārtīm.
Citas detaļas
Diemžēl manā rīcībā nav iekārtas ar ko nomērīt trokšņu līmeni (skaļumu) tādēļ dzinēju skaļuma novērtējums vismaz pagaidām, paliek subjektīvs. Dzinēji ir klusi, un pasažieriem praktiski netraucē nevienā lidojuma fāzē. Kā vēsta ražotāja specifikācija, PW1500G ir par apmēram 20% klusāki nekā līdzvērtīgi analogi. Protams, liela nozīme trokšņu mazināšanā, ir arī lidmašīnas korpusa uzbūvei. Par skaļumu ārpusē spriest nevaru, jo vēl nav gadījies dzirdēt CS300 paceļoties. Pareizāk ir izdevies to dzirdēt tikai no iekšpuses.
Toties gaisa spiedienu mans viedtālrunis mēra pat ļoti precīzi. Atskaitei, veicu mērījumu jau lidmašīnā, bet ar vēl atvērtām durvīm. Tātad nomērīts reālais atmosfēras spiediens uz skrejceļa, lidojuma dienā. Tas ir 1017 hPa, kas atbilst 31.2 m zem jūras līmeņa (-31.2 m) standarta temperatūrā pie standarta spiediena (t.s. spiediena augstums – augstums, kas atbilst izmērītajam atmosfēras spiedienam normālos apstākļos).
Lidojot maksimālajā lidojuma augstumā apmēram 11.5 km – spiediens salonā ir 785 hPa, kas atbilst apmēram 2100 m augstumam. Tātad salonā gaisa retinājums ir kā 2 km augstā kalnā. Jāpiebilst, ka tas atbilst civilajā aviācijā pieņemtajiem standartiem. Šis rādītājs, cik izdodas atrast tīmeklī, ir vienāds praktiski visām lielāko ražotāju lidmašīnām. Pastāv medicīniski pamatots uzskats, ka cilvēks bez veselības traucējumiem, spēj ilgstoši uzturēties līdz 2.5 km augstumam atbilstošā atmosfēras spiedienā. Šādos apstākļos, gaisa retinājuma dēļ saņemam apmēram par 25% mazāk skābekļa.
Sagaidīšana
Ievērības cienīga ir arī sagaidīšana Amsterdamā. Lidmašīnu līdz terminālim pavada vairāk nekā 10 lidostas dienesta auto ar ieslēgtām dzeltenajām bākugunīm. Pie termināļa auto sastājas rindā un trupina savu mirgojošo salūtu. Neizpaliek arī tradicionālais sveiciens no lidostas ugunsdzēsējiem, kas no savas automašīnas lidmašīnas virzienā raida atspirdzinošu ūdens šalti.
Jau Amsterdamas Schiphol lidostā, katrs pirmā SC300 komerclidojuma dalībnieks saņem skaistu gan koka, bet, protams, tulpi ar piemiņas kartīti. Vēlāk notiek svinīga lentes griešana un vēl vienas, nu jau holandiešu, tortes ēšana. Un pavisam drīz jau jādodas atceļā.
Epilogs
Šodien cilvēki ir pieraduši, ka visu laiku kaut kur, kaut kas notiek. Un šādā ikdienas piesātinājumā garām paslīd arī pa kādam patiesi ievērības cienīgam notikumam. Un viens, no šādiem pasaules mēroga notikumiem noteikti, ir pasaulē pirmās Bombardier CS300 lidmašīnas pievienošanās mūsu pašu airBaltic flotei. Ne katru dienu, lidojumus uzsāk pilnīgi no jauna radīta, jauna lidmašīna, kuras veidošanā izmantoti jauni materiālu un realizētas jaunas idejas. Zinātāji apgalvo, ka šim notikuma līdzīgs nav bijis teju 30 gadus. Lai nu kā, lidmašīna ir ērta, klusa, un to noteikti vēlēsies izmēģināt ne viens vien aviācijas entuziasts. Un tad, vismaz pagaidām, viņam nekas cits neatliks, kā doties uz Rīgu vai Amsterdamu un attiecīgi lidot uz vienu vai otru plisētu.
Lai CS300 un arī pārējām lidmašīnām labvēlīgs ceļavējš!
Pirmā Bombardier CS300 komercreisa videoapskats
Fotogrāfijas tapušas sadarbībā ar Pentax, izmantojot Pentax K-1
Pirmā Bombardier CS300 komercreisa fotogalerija