/ Apskats / Vientuļā radista sapnis – Grado RS1i

Vientuļā radista sapnis – Grado RS1i

Grado RS1i
Olivers Tarvids uz 18/06/2014 - 11:06 uz Apskats, Audio

Grado ir viens no tiem nedaudzajiem ražotājiem, kuriem ir izdevies saglabāt savu kompāniju ģimenes rokās. Jau vairāk nekā piecdesmit gadu Grado izgatavo augstas kvalitātes austiņas un vinila plašu atskaņotāju galviņas. Kādam var likties, ka šī specializācija ir pārāk šaura, tam varētu piekrist, ja vien... Grado savā jomā nebūtu sasnieguši pilnību.

Uzņēmuma stāsts aizsākās pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados, kad 16 gadus vecais sicīliešu emigrantu izcelsmes zēns Žozefs Grado iepazinis augstas precizitātes audio aparatūras pasauli, nolēma pamest mācības, kurās apguva pulksteņmeistara profesiju.

Lai uzlabotu savas audio sistēmas skanējumu Žozefs pēc palīdzības vērsās pie Saula Maranca, kurš pamanījis jaunieša talantu to iekārtoja plaukstošās Šērmana Fairčailda impērijas audio tirdzniecības nozarē. Līdzko Žozefs bija radījis savu pirmo veiksmīgo produktu, viņš uzsāka savu biznesu. 1953. gadā uz mājas virtuves galda tika salikts pirmais vinila atskaņotāja skaņu noņēmējs (galva), un 1955. tēva augļu veikals tika pārbūvēts Grado Laboratoriju rūpnīcā, arī šodien visa Grado produkcija tiek ražota tajās pašās telpās. Sākotnēji līdzās vinila galvām Grado izgatavoja arī skandas, vinila atskaņotājus un atskaņotāju strēles. Bet jau no 1963. gada pastiprināta uzmanība tika pievērsta tieši galvām. Tieši pateicoties ar vinila atskaņotājiem saistītajai produkcija Žozefs astoņdesmito gadu sākumā tika uzņemts Audio slavas zālē.

Pirmās augstākās kvalitātes Grado austiņas - Joseph Grado Signature Series - pasauli ieraudzīja jau astoņdesmito gadu beigās, taču drīz pēc tam kompānija sāka piedzīvot kompaktdisku un masu produkcijas tirgus radītu lejupslīdi, līdz atpērkot no sava onkuļa Grado Laboratories kapitāla daļas par tās īpašnieku kļuva Žozefa brāļadēls Džons. Pašlaik Džona Grado vadībā Grado ar uzviju ir atguvusi savu kādreizējo slavu gandrīz katrā cenu kategorijā piedāvājot augtākās kvalitātes audio komponentus.

Izskats un uzbūve

Mana pirmā saskarsme ar Grado produkciju notika gaidot, kamēr salona Audiostars pārstāvis Vladimirs Šņakins uzklausīs kāda klienta vēlmes. Lai mani tikmēr izklaidētu, viņš piedāvāja paklausīties tolaik veikalā nesen parādījušās visnotaļ cienījamās cenas Grado Statement sērijas austiņas GS1000. Tā kā saruna ar klientu ieilga, paspēju noklausīties vairāku veikalā atrodamo audio disku fragmentus. Tā kā esmu tipisks aizspriedumains salonu mūzikas nīdējs, klausoties Kasandras Vilsones daiļradē, mani parasti drīz vien nomāc garlaicība. Šoreiz, sev par pārsteigumu atklāju, ka uzmanīgi ieklausos katrā viņas izdziedātajā un Grado atskaņotajā notī.

Beidzot, paejot krietnam laika sprīdim, esmu ticis pie daudz pieņemamākas cenas, bet ne mazāk slaveno Grado Reference sērijas pārstāvju RS1i klausīšanās. Atverot  iepakojuma kasti skatam paveras divas no sarkankoka izgatavotas austiņu kapsulas, kuras kopā satur zem platas ādas paslēpta metāla stīpas, ainu papildina austiņu ciešumu regulējošie metāla stieņi, un visai lielais kapsulu dziļums. Līdz iegūstam ko līdzīgu filmās redzētām Otrā Pasaules Kara radista austiņām. Tikai šis radists visticamākais, ka darbojas kādas ar uniformas fetišu saistītas slepenas vienības sastāvā, jo kā gan vēl varētu izskaidro jau minētā sarkankoka klātbūtni.Austiņu kapsulas ir atvērtas, kas nozīmē, ka līdzās dzidram un gaisīgam mūzikas skanējumam dzirdēsit arī dažādus apkārtnes trokšņus, kā arī apkārtēji gūs visai detalizētu iespaidu par to, ko jūs klausāties. Kas savukārt teorētiski nozīmē, ka izpaliks mūzikas baudīšana pirms miega ģimenes guļamistabā, kā arī mazticams, ka šīs austiņas kāds izmantos dodoties āra pastaigā.

Kā vēlāk pierādīja eksperimenti, tā arī ir, jo gulētgājēju pirmsmiega pasaulē ik pa brīdim ielauzās no RS1i plūstošā muzikālā informācija. Savukārt par RS1i izmantošanu pastaigā domas tā arī neradās, nav izslēgts, ka tieši to eksotiskā izskata dēļ, kā arī dēļ nevēlēšanās šķirties no Grado austiņu pastiprinātāja.

Kaut gan atkal jau tīri teorētiski RA1 varētu izmantot arī ārpus mājas, jo to baro viena 9V baterija, tomēr no domas par pilnas audio sistēmas – avots, pastiprinātājs, skaļruņi – iesaistīšanu savās ārpusmājas izklaidēs likās nedaudz aizdomīga. Droši vien, ka izveidojot šādu barošanas risinājumu ražotājs tomēr vairāk ir domājis par signāla tīrību, nevis sistēmas mobilitāti. Pats RA1 kopā ar austiņām veido lieliski saskaņotu pāri, jo arī tā minimālisma tradīcijās ieturētais korpuss, kura virsmas vienmērīgumu traucē tikai austiņu un signāla avota pieslēgligzdas, ieslēgšanas slēdzis un skaļuma regulators, ir izgatavots no tā paša sarkankoka. Kaut arī par signāla pastiprināšanu rūpējas tranzistori, ražotājs apgalvo, ka RA1 ir spējīgs uz vakuuma lampām raksturīgo silti krāsoto skanējumu.

Skanējums

Pirmās skaņas ar ko saskārās šis RS1i eksemplārs bija Soundarcade albuma Daughters of Molestia premikss. Šo nodarbi gan nācās drīz vien atmest, jo Grado piedāvātais skanējums bija pārāk tīkams ausij un līdz ar to vilinošs izbeigt smago miksēšanas darbu un iegrimt pašapmierinātā nepabeigtā darba augļu pāragrā baudīšanā.

Nogaidot vēl kādu nedēļu līdz darba studijā beigām, beidzot pievērsos netraucētai Reference sērijas austiņu snieguma baudīšanai. Pieejot pie disku skapja sajutu, ka manu ievērību pieprasa ieraksti, kuri kaut arī uzvedas visai labskanīgi, tos atskaņojot ar mājas stereosistēmu, tomēr atstāj tādu kā nepilnīgas atklātības pēcgaršu. Beidzot bija pienācis Alison’s Halo, Books un Hood laiks.

Alison’s Halo parasti aizplīvurotais skanējums bija pārvērties katra šūgeizera slēptā sapnī, caur ierasto ģitāru sienu skaidri varēja saklausīt katra instrumenta un pat vokāla skanējuma nianses tomēr reizē nezaudējot ierasto tonālās burzmas sajūtu. Pie kam šo neskaidri-skaidro ainu pavadīja lieliska telpas augstuma un dziļuma sajūta. Nemanot biju noklausījies visu Eydazzler pie kā sevi pieķēru tikai otrreiz izdzirdot albuma otro kompozīciju Wishes.

Līdzīgi klājās arī Hood, klausoties to ierakstu Silent 88, vairs ne miņas nebija palicis no iezīmēm, kas kādam manam radio kolēģim lika šo mūzikas žanru ne visai glaimojoši aprakstīt kā caur ..... izlaistais indie. Tāpat kā Alison’s Halo gadījumā ierakstam pēkšņi bija parādījusies pārsteidzoša, bet ne tuvu ne kaitinoša detalizācija uz kādu līdz šim nav bijušas spējīgas pat talantīgākās stereosistēmas.

Hood līgani pārplūda Mahogany tad Lali Puna un mūsu kaimiņu igauņu pārsteidzošajā Pia Fraus un nu jau par stilīgo un must hear kļuvušo The Books popularitātes un pienākuma pret klausītāju neskartajā un interesantajā pirmajā ierakstā Thought for Food. Visa vakara garumā RS1i un RA1 duets man sniedza neaizmirstamu plašuma un netraucēta dzidruma sajūtu, noslēdzot dienu ar telpas un klātbūtnes efekta iespaidā himniski skanošo Piano Magic Artist’s Rifles.

Protams, ka nespēju atturēties no vilinājuma paklausīties šo austiņu versijā par man tuvu vokālu skanējumu. Un protams, ka gan Francijas austrāļi Heligoland, gan Zviedrijas argentīnietis Hosē Gonzaless, gan Vācijas maķedonietis Aleksandrs Veljanovs nelika vilties. Visu viņu tik dažādās balsis RS1i atskaņoja ar cieņas pilnu entuziasmu visā pilnībā attaisnojot ražotāja labo vārdu un vērā ņemamo cenu.

Un pēdējais „protams” – Grado darinājumam ne mazākās grūtības neradīja arī Tool vai Neurosis pret dinamiku tik prasīgais skanējums. 

Secinājumi

Grado nepārprotami iekrāso skanējumu, bet tas tiek darīts tik patīkami un korekti, ka drīz vien klausītājs būs jau pieradis pie jaunās pieredzes un ar prieku ļausies šo talantīgo izpildītāju sniegumam. Kaut arī Grado RS1i un RA1 duetu ne būt nevar nosaukt par tonāli neitrālu, īpašniekam tas sagādās daudzus jo daudzus patīkamus brīžus, un tas nekas, ka mājinieki gadiem turpinās jokus par radistu grūto dzīvi.

Un visbeidzot, aizmirsu pateikt – arī iPod(ā) klausoties mp3 versijas par dažādu mākslinieku daiļradi, Grado RS1i darbojās godam, lieliski parādot visus šī formāta trūkumus, tikai jautājums, kam varētu ienākt prāta šādas austiņas izmantot klausoties em pē trīs, gan paliek bez atbildes.

Izmantotā audio aparatūra :  Rega Planet, Tascam CD450, Grado RA1, Ipod Nano 2

Tehniskie parametri : 

Austiņu tips

Atvērtais

Atskaņojamo frekvenču josla (Hz)

12-30000

SPL pie 1mV (dB)

98

Pretestība (omi)

32

Cena (Eur)

640

0 RAKSTĪT KOMENTĀRU

Sūti Mums Ziņu Šeit

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>