/ Apskats / Auto palīdzība, evakuācija klubos un SIA

Auto palīdzība, evakuācija klubos un SIA

evac2_1200
Aldis Bite uz 09/07/2014 - 12:05 uz Apskats, Auto, Noderīgi

Kā jau ikviens mehānisms, arī mūsu automobilis bojājas. Braucot ar auto iespējama tehniska ķibele, kad mašīna saviem spēkiem vairs nav saremontējama. Diemžēl, arī auto satiksme, lai kā mums negribētos, notiek ar CSNg (avārijām). Arī tad mašīna zaudē mobilitāti un tai nepieciešams evakuators. Abās situācijās noderīgi būt kāda auto kluba biedram. Būs lētāk nekā izmantot vienreizējus kāda SIA pakalpojumus, ja vien neesiet apdrošināšanas kompānijas klients.

Zem mazās uzlīmītes, kas mašīnas logā simbolizē tās īpašnieka piederību kādam no auto klubiem, slēpjas senas auto braucēju labklājības un autosporta tradīcijas. Atliek piezvanīt, un treileris aizvedīs bojāto spēkratu līdz autoservisam. Vācu masu mēdijos, kā arī filmās redzēti dzeltenie palīdzības auto(dzeltenie eņģeļi) ar melno uzrakstu ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil- Club) uz sāniem. Latvijā uz dzeltenas krāsas mašīnām lasām LAMB - Latvijas Auto-moto biedrība. Mazāk pamanāms reklāmas jomā, taču joprojām aktīvs ir vēl kāds auto klubs SOS. Kas, kur un kādā daudzumā vēl sniedz šos auto evakuācijas pakalpojumus? Parasti jau tas maz kādu no mums interesē līdz brīdim, kad ķibele notiek ar pašu auto. Tad, vadoties no apstākļiem, nonākam arī līdz evakuatoram. Lielāka daļa no mums evakuācijas dienesta tālruni iegūst, izmantojot Lattelecom uzziņu dienestu 1188. Te arī sākas interesantākie jaunumi. Piezvanot uz šo dienestu, operators jums nosauks SIA Auto 24, SIA DBC Autocentrs, SIA AutoHelp un Account-Line Company. Šajā sarakstā nav ne LAMB, ne SOS, ne AutoGross un citu klubu vai lielāko kompāniju, kas nodarbojas ar auto evakuācijas pakalpojumiem. Ziniet kādēļ? Izrādās reizi gadā Lattelecom izziņu dienests 1188 rīko pirmās vietas izsoli konkrētās nozares pārstāvjiem. Pērn SIA Auto 24 par šo 1.vietu, par to, ka katram zvanītājam pasaka tieši šī uzņēmuma tālruņa numuru, samaksāja 6000 Eur. Ir nozares, kur pirmā vieta katalogā maksā vēl vairāk- piemēram taksometra un apbedīšanas pakalpojumi. Tur kontaktu pirmā vieta maksāja attiecīgi 10 000 Eur un 15 000 EUR.

Tātad, kas un cik daudz apmaksā auto evakuatoru?

1. gadījums – mums ir jauns auto, kuram ir garantija un KASKO apdrošināšana. Pēc incidenta zvanam sava auto pārdevējam un dīlera pārstāvis sazinās ar evakuācijas dienestu. Visplašāk pārstāvētais dienests Latvijā- 10 evakuatori/tehniskās palīdzības auto pieder Latvijas Automoto biedrībai LAMB. Aptuveni uz pusi mazskaitlīgāks ir SIA Auto 24 un SIA AutoGross autoparks, aktīvi darbojas arī DBS Autocentrs un Autoklubs SOS. Pārējie operatori ir mazāki un pārsvarā nodarbina vienu līdz divus auto evakuatorus. Šeit mazāk apskatīsim kravas auto evakuatorus, kas darbojas uz maksimāli noslogotajiem tranzīta ceļiem Latvijas/Krievijas un Latvijas/Baltkrievijas pierobežā, pa kuriem kustas kravas autotransports no Latvijas, Lietuvas ostām uz Krieviju, Baltkrieviju, Ukrainu un Kazahstānu.

Turpinām par vieglajiem auto.

2. gadījums – mums ir lietots auto, kuram ir Kasko apdrošināšana. Vēršamies pie apdrošinātāja, kurš izsauc auto evakuatoru un veic norēķinu.
3. gadījums – mums noticis CSNg, kur auto evakuatora pakalpojumus apmaksā vainīgās puses OCTA polisi izsniegusī apdrošināšanas kompānija.
4. gadījums – mūsu lietotais auto sabojājies, auto evakuatoru apmaksājam paši, jo mums ir tikai OCTA polise.

Kā redzam no iepriekš minētajiem piemēriem, vismaz 70 % gadījumu vieglā auto evakuāciju apmaksā apdrošināšanas kompānijas. Kravas auto evakuācija vismaz 95% gadījumu ir apdrošināšanas kompāniju bilancē. Patiesībā šis procents ir vēl augstāks, jo absolūti nav paredzamas kravas auto evakuācijas izmaksas, kuras prasīs ceļu satiksmes slēgšana, evakuatora pakalpojumi, vilcēja un treilera novilkšana no ceļa, kravas pārkraušana, muitnieka izsaukšana, kravas noplombēšana un jaunu pavaddokumentu noformēšana.

Auto evakuatora cena kā jau speciālam transportam un instrumentiem ar kuru jāpelna nauda, ir ļoti dārga. Vieglo auto evakuācijai domātais vāģis jauns maksā ap 180 000 eiro, kravas auto ap 360 000 eiro. Tas ir jāatpelna visai sīvas konkurences apstākļos ne tikai starp pašmāju  konkurentiem, bet arī lietuviešu pakalpojumu sniedzējiem. Likums nosaka, ka auto evakuatoram, gluži tāpat kā jebkuram auto,  jābūt uzstādītam tahogrāfam. Diemžēl, nereti  arī tagad  sava auto aizvešanu līdz servisam gaidām divas, trīs, pat piecas stundas. Kas notiks, ja evakuators no Rīgas, teiksim, uz Api brauks, ievērojot darba un atpūtas režīmus? Labi vien ir, ka eksistē tāda sprauga likumā, ka auto evakuators, kas piedalās glābšanas un avārijas seku likvidēšanā 100 km no savas mītnes var braukt bez salonā uzstādīta tahogrāfa. Latvija ir maza valsts un bez šī ripu aprakstītāja dažs labs pamanās 100km izstiept no vienas robežas līdz otrai.

Auto evakuatora vidējās izmaksas (tirgus cena) Latvijā

Transportēšana Rīgas robežās

Vieglā automašīna

30.00 EUR

Pēc avārijas
+ 7.00 EUR

Nakts tarifs
22:00-06:00
+15.00 EUR

Džipi, Miniveni, Busi

35.00 EUR

Pēc avārijas
+ 15.00 EUR

Nakts tarifs
22:00-06:00
+15.00 EUR

Dīkstāve klienta vainas dēļ

10.00 EUR/st.

 

 

Transportēšana ārpus pilsētas

Vieglā automašīna

0.60 EUR/km uz vienu pusi
0.60 EUR/km atpakaļ

Džipi, Miniveni, Busi

0.60 EUR/km uz vienu pusi
0.60 EUR/km atpakaļ

Dīkstāve klienta vainas dēļ

10.00 EUR/st.

Tehniskā palīdzība

Riteņu nomaiņa

30.00 EUR

Nakts tarifs
22:00-06:00
+15.00 EUR

Piepumpēšana

30.00 EUR

Nakts tarifs
22:00-06:00
+15.00 EUR

Durvju atvēršana

Cena ir atkarīga no situācijas

 

Izvilkšana no sniega, grāvja, u.c.

Cena ir atkarīga no situācijas

 

Transportēšana ar četriem bloķētiem riteņiem

Cena ir atkarīga no situācijas

 

Dīkstāve klienta vainas dēļ

10.00 EUR/st.

 

Kravas automašīnas transportēšana

Cena ir atkarīga no situācijas

 

* Cenas ir norādītās bez PVN (pievienotās vērtības nodokļa).

Auto klubu, auto evakuācijas dienestu vēsture Latvijā

Latvijas automoto biedrība (LAMB)

Latvijas LAMB ir pirmais auto klubs Latvijā un bijušajā PSRS, kas pēc neatkarības atjaunošanas atsāka auto palīdzības sniegšanu uz ceļa grūtībās nonākušajiem autobraucējiem. Pirmais zvans pēc tehniskās palīdzības pa telefonu 8000000 atskanēja 1995. gada 18. decembrī. Šo dienu LAMB entuziasti uzskata par Tehniskās palīdzības dzimšanas dienu. Sākumā bija…. trīs auto palīdzības mašīnas un viens vilcējs, kuru darbības zona nesniedzās tālāk par 50 km apkārt Rīgai. Šo gadu laikā LAMB ir audzis un pilnveidojies. Tagad kluba rīcībā ir 10 moderni ekipētas auto palīdzības mašīnas, pieci vilcēji, kā arī 75 sadarbības partneri Latvijā un Eiropā. Tiem, kam nepieciešama kluba palīdzība, ir nodrošināta iespēja izmantot telefona līniju (1888) kas 24 stundas diennaktī savieno ar tehniskās palīdzības servisa dispečeru. LAMB, kā jebkurš auto klubs plašajā pasaulē, sociāli nepieciešams iedzīvotāju vidusslānim. Bagātie ar sabojāta vai nozagta auto problēmām galā tiek paši, jeb ar apdrošinātāju starpniecību. Neviens auto klubs nepalīdz arī nabadzīgākajiem auto braucējiem – tādiem, kam naudas nav tehniskai apskatei, normālām riepām un degvielai. Parasti šai kategorijai nav naudas arī LAMB biedru naudai un likumībai dalībai ceļu satiksmē. Galvenās LAMB darbības sfēras ir dažādas satiksmes drošības aktivitātes. Pagājušajos LAMB kvalitatīvi uzlabojuši pakalpojumus un būtiski tos dažādojuši. Klubs rūpējas par aptuveni 160 000 auto, kas ir nedaudz mazāk par trešo daļu no Latvijā reģistrētajām 535 000 mašīnām. Ik mēnesi LAMB Tehniskās palīdzības dienestam ir ap 1000 izsaukumu. Tehniskā palīdzība tiek nodrošināta gan Latvijā, gan citviet Eiropā. Pašlaik visa komunikācijā notiek tā saucamajā Home call režīmā, kas nozīmē, ka pat ārzemēs esot, klients sazvana savu auto-klubu, kas risina sava klienta problēmas ar tās valsts auto klubu, kurā notikusi ķibele. Klubiem partneri visā Eiropā, tādēļ, ja Latvijā liga notikusi vācu auto tūristam- ADAC biedram, viņš kontaktējas ar savu, auto klubu, bet viņi sazinās ar LAMB. Līdzīga procedūra notiek, ja mūsu biedram nepieciešama tehniskā vai juridiskā palīdzība, atrodoties Vācijā. Abos gadījumos klienti saņem garantētu palīdzību, bet auto klubi vēlāk veic savstarpējo norēķinu.

SOS autoklubs

Autoklubs SOS dibināts 1995. gadā. Autokluba darbības sfēra ir steidzamas, diennakts, tehniskas palīdzības sniegšana un transportēšana uz Latvijas un arī virknes citu Eiropas valstu ceļiem. Bez dažāda veida tehniskas palīdzības sniegšanas un transportēšanas uz ceļiem, Autoklubs SOS sniedz atlaides servisos, veikalos, degvielas uzpildes stacijās, dažādiem apdrošināšanas veidiem u.c. Kluba biedru priekšrocība – viņiem tiek sakoncentrēti praktiski visi pakalpojumu veidi ar atlaidēm. Šo pakalpojumu saraksts pastāvīgi papildinās. 2005. gadā Keldiša ielā 16 atvērās jauns Autokluba SOS birojs. Šis komplekss ir firmas vizītkarte, kuras pamatā nopietns, un desmit gados pārbaudīts bizness. Kļūt par SOS klubā biedru var kompānijas birojos vai LUKoil uzpild stacijas Rīgā.

Slavenākie auto klubi Eiropā, pasaulē

Vācu ADAC ir 17 miljoni biedru, ASV kluba AAA saimē ir 26 miljoni. Pavisam pasaulē dažādos auto klubos sastāvošo biedru skaits sniedzas tālu pāri 100 miljoniem. Viens no galvenajiem klubu uzdevumiem ir autovadītāju tiesību aizstāvēšana un rūpes par satiksmes drošību. Lielie auto klubi veic pētījumus, kas saistīti ar satiksmes drošību, kā arī biedru vidū popularizē drošo braukšanu, izmantojot savus preses izdevumus. Arī Latvijas pirmajā republikā eksistēja auto klubs, kuram bija savs žurnāls ”Motors”.

ADAC

Vispārējais vācu automobiļu klubs - ir lielākā automobilistu organizācija Vācijā. Kluba galvenā mītne ir Minhenē. Tas dibināts 1903. gada 24. maijā kā Vācijas motociklistu apvienība. Vēlāk 1911. gadā to pārsauca. 2005. gadā ADAC biedru skaits sasniedza 15 290 614 biedru. ADAC ietilpst Starptautiskajā automobiļu federācijā un rīko tādas sacīkstes kā Eiropas "Grand Prix" un 24 stundu sacīkstes Nirburgringā. Arī Pasaules rallija čempionāta WRC Vācijas posms norit ar ADAC gādību. Katru mēnesi kluba biedri saņem ADAC izdotu žurnālu. 

RAC plc.

Lielbritānijā darbojas vairāki auto klubi. Viens no automobilistu klubiem saucas "RAC plc.", kuru izveidoja Royal Automobile Club, kas savukārt ir kļuvis par privātu džentlmeņu klubu. "RAC plc." veidoja, lai palīdzētu biedriem auto apkopē ceļmalās un sniegtu citus pakalpojumus. Karaliskais auto klubs ir dibināts jau 1897. gada, 8. augustā kā Anglijas un vēlāk Īrijas auto klubs. Karalis Edvards VII interesējās par autosportu, un tā klubs tika pie karaliskā nosaukuma.

AA

Sens"RAC plc." Konkurents ir Automobile Association (AA), kuru dibināja auto tūrisma entuziastu grupa, kas 1905. gada 29. jūnijā tikās restorānā Trocadero Londonas Rietumos. Ideja bija palīdzēt autovadītājiem izvairīties no policijas ātruma lamatām. Kopš 1906. gada organizācija rūpējās par satiksmes drošību un uzstādīja tūkstošiem ceļa zīmju. Vēlāk izdeva rokas grāmatu ar nacionālo aģentu un mehāniķu sarakstu. Tika izstrādāti maršruti, ceļveži un kartes. Darbojās motora un piedziņas serviss, sākumā gan tikai Londonā un tās tuvumā. Vēl svarīga darbības joma ir apdrošināšana. Brīdinājumi par sarežģījumiem satiksmē ar asociācijas veidotās raidsabiedrības AA Roadwach nonāk komerciālo radio ēterā. Tā ir lielākā satiksmes lietu raidsabiedrība Eiropā, kas darbojas no 1973. gada.

RACA

Austrālijas karaliskais auto klubs Royal Automobile Club of Australia (RACA), ko dibināja Harijs Skiners (Harrie Skinner) darbojas kopš 1903. gada marta Sidnejā. Tam bija svarīga loma agrīnās autobraukšanas likumu izveidē visai paaulei.

AAA

ASV no 1902. gada 4. marta darbojas American Automobile Association (AAA). Šeit asociācija veidojas no vairākiem reģionālajiem auto klubiem, kas uzņem biedrus. Tādiem kā AAA TEXAS vai Auto Club South, kuri veido stingru konsorciju. Braucēju drošības programmas, karšu un viesnīcu bukletu veidošana ir asociācijas rūpju sarakstā. Ar drošības jautājumiem no 1947. gada nodarbojās asociācijas veidots fonds: AAA Foundation for Traffic Safety. Līdz 1956. gadam asociācija rīkoja autosporta sacensības, tostarp arī slavenās 500 jūdžu Indianapolisas sacīkstes. Tās ir senas un tradīcijām bagātas sacīkstes, kas pirmo reizi tika rīkotas jau 1911. gada 30. maijā. Traģisks negadījums ar 80 upuriem notika 1955. gada Lemānas (Le Mans) sacīkstēs. Pēc šī negadījuma ASV automobiļu asociācija nodeva sacīkšu sankcionēšanas funkcijas ASV automobiļu klubam (USAC), kas nodarbojās ar ASV čempionāta apstiprināšanu līdz 1979. gadam. Vairāki braucēji un komandu īpašnieki neatbalstīja šo organizāciju un dibināja savu organizāciju CART Championship Auto Racing Teams.

0 RAKSTĪT KOMENTĀRU

Sūti Mums Ziņu Šeit

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>